Brödrasplittrat vin på PM & Vänner

Ibland kan inte bröder samsas vilket jag själv kan känna igen med två bröder, en yngre och en äldre men inte har vi behövt splittra någon vinegendom ännu i alla fall... Men för Gerard Chavy´s söner  del så blev fallet ett annat, efter faderns bortgång så splittrades hans egendomar i Puligny-Montrachet 2003 mellan Alain Chavy och Jean-Louis Chavy. Den sistnämnda är den jag har mest grepp om och även provat ett par lägen utav.

Har man inget sällskap för kvällen eller vill ha en stund för sig själv är helflaskor slöseri med både vin och med tid. Tacka vet man halvpannor som under den nödvändiga tiden bjuder på njutning och intressanta tankegångar.

Ikväll så började mitt "projekt" att skriva ihop ett kompendie om vinerna på PM's gedigna vinlista vilket jag kommer att syssla med nu i några månader framöver. Kan mycket väl ta längre tid beroende på att herr Larsson och herr Lundberg uppdaterar listan succesivt, kanske så blir jag aldrig bli klar, men så är det i den här branschen, man blir aldrig klar och tacka vet jag för det för det finns alltid nya mål att jaga.

Ikväll dracks då läget Les Champs Gains från Domaine Jean-Louis Chavy från 2010 så syran är väldigt ung vilket känns direkt när vinet öppnas källarsvalt. Jag ger vinet lite tid för att dels få upp temperaturen men också ge det lite oxidation för att stabilisera sig. Elegans och syra blir ledordet för kvällen och det smakar Puligny montrachet hela vägen med dess mineralrikedom i överflöd. Syran gör sig kanske något obekväm till en början men med lite temperering och oxidation finner den sig väl och när spenatraviolen serveras med rostade svartrötter och beaurre blanc med murklor så har vi här en kombination av rang. Varför knöla till det när det kan vara så lätt, elegant mat och elegant vin ihop, svårare än så är det inte. Syran mötte här en syra i smörsåsen som fick dem att spela i sådan samklang att det var som en funktionär skall vara, den finns men knappt märks och bara får allt att fungera. Bra vin bra mat, nu fortsätter mitt arbete.

Tills nästa gång, må gott!

Kommentarer
Postat av: White guiden

Läste om PM & Vänner i White guide och är det du som är Patjanga Nilsson?

2012-03-08 @ 01:39:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback