Mer Grand vin

Det här med att njuta hör livet till och passioner ska ta till vara på då de får en att slappna av och koppla bort vardagen för en stund. Det är ingen skräll att min passion är vin och jag är rätt bortskämd på den fronten då jag har den äran att jobba med bland de bästa i branschen och få prova stora viner ett par gånger i veckan. I lördags var jag ledig och för att lugna mina sinnen så blev det en middag i Matsalen på PM & Vänner där Andreas jobbade för kvällen så stora viner var på gång innan jag anlände på kvällen. Mitt val för kvällen blev Tertre Roteboeuf 1998 som fick en central roll i måltiden.

Tidigare på dagen pratade jag med chef Simon om jag skulle dricka och att jag gärna ville ha anka och han lovade att laga till de till mig tillsammans med de andra duktiga kockarna. Efter lite amuser och annat gott så kom ankan in med tryffelsky, syltade rödbetor och en svartvinbärspuré och mandelpotatispuré vid sidan av. Det var så gott så jag grät, till ankan ställdes även Chateau Latour 1997 och Pontet Canet 2001 fram av mästaren... Där satt jag i soffan med en fantastisk måltid framför mig med fantastiska viner med trevliga vänner omkring mig. En riktigt toppenafton.

På torsdagskvällen så var det dags igen för lite stora viner och denna gång i form av Chateau Léoville Las Cases 1983, ett rikligt glas som hade ett sådant djup så man bara blir förförd tillsammans med den elegans som hör St Julien till...




Elegant, komplext och magnifikt, inga övriga kommentarer.




Wow, elegans med en djup jordig mineralitet och tät frukt från himlen, moget och gott

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback