Handplockad Chablis Premier Cru

Det är helt otroligt vad värmen har slagit till i lilla Växjö, solen skiner och det känns som om sommaren redan är här en månad för tidigt och dags att slå sig ner på uteserveringen och njuta av en flaska vitt. Chablis står överst på min lista när det gäller vita viner av en självklarhet, renheten, mineralerna och skärpan i dessa viner som man inte hittar någon annanstans.

Jean Raveneau som äger Domaine  Francois Raveneau är en av få producenter som handplockar sina druvor vilket är oerhört tidskrävande och kostar logiskt mer än att skörda maskinellt. Men man vinner på att man enbart får med sig de mogna och perfekta druvorna som man sedan pressar och jäser på ståltank för att sedan låta vinet lagras på 7-8 år gamla 132 liters ekfat "feuilletes" i 18 månader.

Sydost om Grand Cru lägena i Chablis ligger Premier Cru klassade Montée de Tonnerre vars viner anses hålla Grand Cru nivå från de bättre producenterna.


2006 Domaine Raveneau Monté de Tonnerre

Vinet serveras i det vackra porterglaset i Difference serien från Orrefors designat av Erika Lagerbielke som passar sig utmärkt för vin och är smidigt att dricka ur då de har en relativt kort hals. Vinet med dess gyllene färg med dofter med påtagliga fat vilket jag vanligen drar åt viner från de traditionella vita vinerna från Bourgogne. Tillsammans med dessa fattoner finner jag ett helt stenröse av mineraler och karga kalktoner samt syrliga citrustoner. när jag smakar på vinet så är de första jag känner den unga rena syran tillsammans med ryggivande fat som spelar i en symbios med citrus och mandeltoner och ett djup av mineraler hämtade från havsbotten. Riktigt underbart vin som var mitt första möte med Domaine Raveneau samt läget Monée de Tonnerre men vi ska ses igen redan i veckan.



Kommentarer
Postat av: Svenskatlärarer

Jag bortser från den brutala misshandeln av svenska språket, och ställer helt enkelt frågan hur ett vin från 2006, som lagras 6-7 år, redan har hunnit till Växjö. Är det vanligt att man lagrar Chablis så länge?

2011-04-26 @ 04:09:31
URL: http://www.skolverket.se/sb/d/389
Postat av: Johan

De ekfat vinet lagras på är i snitt 7-8 år gamla.

Angående språket så tar jag gärna emot konstruktiv kritik.



/ Johan

2011-04-26 @ 13:10:22
URL: http://johansvin.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback