Sommarkänsla

Äntligen har sommaren 2010 tagit fart och solen lyser med sin närvaro. I detta varmare väder behövs något friskt i solen, veteöl eller cider är det ultimata tycker jag personligen. Har balkong med kvällssol vilket är utomordentligt för en kall öl i solen som sakta sjunker ner bakom höjderna.

 

Veteöl är något som jag själv upptäckte under min praktik på PM & Vänner på riktigt då deras Wisby Weisse är något helt fantastiskt, härligt fruktig och frisk som min lillebror kallade för ”tutti-fruttiöl” en utmärkt beskrivning tycker jag. Ölen finner man på de välsorterade Systembolagsbutikerna och är verkligen ett guldkorn ibland Veteölen.

 

På ciderfronten ratar jag allt vad halvsöt cider heter utan torr cider före drar jag. Här finns en svensk cider från Kiviks musteri som heter Astrakan som är härligt torr och frisk med råtypisk ciderkaraktär med inslag av citrus och jäst. Vill man hoja ribban ytterligare rekommenderar jag engelsk cider i form av Strongbow som är Englands mest sålda torra cider. Är man riktigt kräsen så finns det egentligen bara ett land och ett område som hägrar, Normandie i Frankrike. Calvadosens och ciderns hemvist. Här finns bra producenter som Boulard och Christian Drouin som gör fantastisk cider och här hittar vi allt de en cider ska ha med en härlig komplexitet där till.  Ingen av cidrarna kostar över hundralappen vilket är helt fantastiskt.

 

 

Veteöl att rekommendera

Wisby Weisse (nr: 1564) 50cl, 22,50kr

 

Torr cider att rekommendera

Astrakan Torr Cider (nr 1818) 50cl, 24,90kr

Strongbow (nr: 1819) 27,5cl, 15,30kr

Boulard Cidre de Normandie Brut (nr 1848) 75cl, 49kr

Christian Drouin Cidre Bouché Brut (nr 1800) 75cl, 55kr


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback