Chateau Margaux 1991, Domaine Ostertag V. Muenchberg Riesling 2004 med fler



Stort slott i all ära men denna årgång var inte bra. Chateau Margaux som ligger i västra Bordeaux i appelationen Margaux är en av de fem Premier Cruerna i Medoc. Jag har provat årgångarna 1985 och 1991 idag och utifrån detta kan jag dra slutsatsen att årgångar gör stor skillnad. 1985 som jag provade härom året var komplex, mogen, strukturerad och hade lång eftersmak. 1991 som jag provade idag hade tanninstrukturen men det fanns ingen direkt syra som backade upp den näst intill torkade frukten och avslutet var kort i förhållande till vad som man förväntade sig av vinet. Vi diskuterade detta fram och tillbaka jag och Fredrik Horn (chefsommelier på PM & Vänner och Svensk mästare i sommelieri 2009) och jag kände att detta var en stor referens för mig då jag har fått sagt till mig under föreläsningar i hyttan att Bordeauxslotten inte har haft en dålig årgång under 90-talet men så verkar vara fallet och jag kommer ställa mig in i ledet där årgångar faktiskt spelar en stor roll då vin är en jordbruksprodukt som påverkas av yttre förhållanden.



Under service serverades även Domaine Ostertag V. Muenchberg Riesling 2004 som är från Alsace och är en av de 51 Grand Cruerna i Alsace och denna är placerad i centrala Alsace. Här har vi elegant Riesling i dess fulla prakt som bara Alsace kan ge. Det finns gott om mineraler, petroleum som återspeglar både druvan och dess ursprung. De granitrika jordarna ger denna mineralitet som kan knytas hit.



Andra viner som har provats var Beaux Freres Pinot Noir 2006 från Willamette Valley, Oregon i USA. Vinet serverades blindt och Fredrik var snart inne och nosade sig till USA och Oregon då man inte hittar denna typ av mer stram frukt i Napa Valley. Årgångarna vägde fram och tillbaka men att den var ung var det inget tvivel om och i och med den nästan pärlande känslan vinet först visade upp så var årgångsspannet max fem år. Årgången var 2006 och efter att vinet fått stå i karaff i en halvtimma så visade det upp sig från sin vackraste sida och vinet doftade bara mer och mer för varje varv man snurrade glaset och snart var vi inne på härliga rödabärstoner samt fläderblomstaromer som vi annars finner i Volnay i Bourgogne i Frankrike. Tummen upp för detta vin som fick avsluta en annars ganska lugn kväll. Imorgon blir det mer gäster i Matsalen på PM & Vänner samt fler vinupplevelser som jag kommer dela med mig av.

J. Nilsson

Kommentarer
Postat av: Staffan

Hej Johan



Muenchberg har ingen granit.

Det har sandsten (röd) med vulkaniska inslag.

Vulkanaska är sällsynt i Alsace, endast 2 GC har detta.



Hälsningar

Staffan

2010-05-31 @ 12:56:25

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback