Greven av Champagne



Så var det dags att korka upp en av de stora, och då pratar jag inte om några första crus utan riktig prestigechampagne. Taittingers prestigechampagne Comtes de Champagne 1999 serverades i lördags i restaurangen på glas, hör och häpna på glas. Två flaskor gick direkt och jag fick den äran att prova av en av flaskorna och jag blev helt förstummad...

Comtes de Champagne är till 100% gjord på Chardonnay och tillverkas endast vid bra årgångar när man anser att kvalitén på slutprodukten är den man eftersträvar. Historien om Comtes de Champagne är kopplat till Thibaud IV som var den sista greven av Champagne, som ägde slottet Saint-Nicaise. Efter ett korståg förde han tillbaka Chardonnaydruvan till Champagne. Taittinger köpte slottet strax efter andra världskriget och som hyllning till Thibaud IV så gav Taittinger namnet "Comtes de Champagne" till sin blanc de blanc prestigecuvé som skapades 1952, en Blanc de Blancs årgångschampagne Grand Cru byar som Avize, Chouilly, Cramant, Le Mesnil-sur-Oger, Oger och Pierry. Man använder enbart vin från första pressningen i cuvén.

Thibaud IV's emblem återfinns på flaskorna.

Åter till vinet, första tanken var, "vilken härlig mousse" helt fantastisk silkeslen med en härlig stram karaktär i smaken. Oerhört komplext med toner av stenfrukter, honung, nötter samt balanserad syra som skar genom vinets kropp som en smörkniv. Man kände att man hade med något stort att göra och detta må vara min största Champagneupplevelse hittills. Eftersmaken var något enorm och den satte sig i mitt smakminne direkt. Ser fram emot nästa gång jag kan njuta av denna Champagne igen vilket jag hoppas inte blir allt för länge. Makalöst!

Fredrik var helt lyrisk efter att ha provat denna Champagne och hans tankar kring den kan ni läsa här.

I helgen tävlar Fredrik och Robban i SM i Sommelierie och jag kan tyvärr inte närvara men håller tummarna här hemma då jag fick gå in o fylla en liten del av deras plats på PM & Vänner.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback