Trevlig måndag



Idag börjadedes det med att det blev att åka in till hyttan för att gå på möte om debutant. Ser fram emot de riktigt stort och ska bli kul att hjälpa till med det man kan. Annars idag så har jag mest studerat spritsorterna som kommer på avecserveringen imorn och de sitter hyfsat bra, de e bara de jäkla tryfflarna som har en tendens att blandas ihop men de löser sig säkerligen. När jag kände mig någorlunda säker så gick jag vidare o körde provningsmetodik och mange var med som ett bollplank och medbedömmare vilket underlättar en massa när man får någon annans åsikt om samma vätska och kan där med diskutera fram ett någorlunda sant svar.

Vi började med att prova ett mousserande vin från Bourgogne i Frankrike som jag inte tidigare var bekant med " Louis Bouillot Cremant de Bourgogne". Blev mäkta imponerad av detta vin för blott 98kr för de visade upp kvalitéer som man kan hitta i en billigare champagne men till halva priset. Man fann en viss brödighet i den fast den dominerades av citrus och en härlig moussig kolsyra som kommit till genom jäsning på flaska. Får 4,5/5 tack vare sitt pris!

Det andra vinet blev ett rött i form av Stellenzicht Petit Verdot 2007 som jag fick av Fredrik efter sin praktik i Sydafrika. Vinet finns inte på marknaden vilket gjorde det hela mkt mer intressant. Vinet visade till en början på en fyllighet men otäcka taninerr som ju mer syre vinet fick ju mjukare blev det och efter en halvtimma var det riktigt behagligt och balanserat. Var väldigt mkt av mörka bär som blåbär, björnbär, mörka körsbär etc, man kände också av en viss kaffeton och ekighet som jag tror är från ekchips eller liknande... Men riktigt gott var det och till mat i form av en rådjurssadel med svamp och potatispuré skulle de göra susen. 4/5.

Återigen provade vi Pommeau de Normandie vilket än en gång imponerade på oss och vi älskade detta starkvin för blott 300kr. Det ät väldigt mkt äpple och karmaleliserat socker i detta vin och med en äppelpaj skulle de säkerligen gifta sig fint för då försvinner lite av sötman i vinet och den härligt friska syran från äpplena kommer fram mer. 5/5 finns inget godare starkvin enligt mig. Kan ju undanta mig för en riktigt gammal vintage port iofs.

Västervikstidningen ringde mig förut då jag skickade in mitt inlägg om studiemedlet som kan läsas här nedan i en lite omarbetad version med mer skrivtsppråk igår. De undrade om jag ville ändra min signatur som jag gjort någorlunda lång men blev väldigt glad att de ville publicera den redan imorgon vilket oco kommer att komma upp på deras sida www.vt.se. Lär återkomma om det imorgon.

Imorgon klockan halv tre har jag hantverksprov så önska mig lycka till!
Nu skall jag ta ett glas Cremant de Bourgogne till innan jag ställer in den i kylen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback