Torsdag

Idag gick vi igenom Rhônedalen och några av de viner som produceras där. I och med tidsbrist så kommer jag skriva ett längre inlägg om vad vi gick igenom i helgen. Men här är ett urval av de viner vi provade. Jag blev tokkär i La Laondonne 2002 som jag var orolig för att jag inte skulle uppskatta men det var en sån koncentrerad fantastisk frukt och en sådan komplexitet som jag aldrig upplevt innan dett vin. Fantastiskt!
Jag bad givetvis att få behålla tomflaskan.



Saint Joseph, 2006, Les Oliviers Blanc, Chaves
Hermitage, 2003 Cave de Tain l'Hermitage
Saint Joseph, 1998, Cave de Sarras
Crozes Hermitage, Les Launes 2006, Delas
Hermitage, 2001 Farconnet, J.L. Chave

Côte Rotie, Guigal 1996
Côte Rotie, Guigal, La Landonne 2002
Cornas, 2003, A Clape

Tavel, Guigal, 2006
Cotes du Rhône, La Vielle Ferme Rosé

Vaqueyras, Paul Jaboulet Aine, 2000
Gigondas, Domaine Santa Duc, 2005
Châteauneuf du Pape, Ch la Nerthe 2002
Châteauneuf du Pape, Ch la Nerthe, 1996

Som sagt så kommer jag skriva ut mina provningsanteckningar om dessa viner i helgen så kommer jag skriva lite fakta om Rhônedalen.
Tills dess, drick gott men med måtta.

Kommentarer
Postat av: Rimpi

pôrr!

2009-11-13 @ 08:22:42

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback