Ännu mera ost

Idag har vi haft osthantverk som gått ut på att duka, presentera, skära upp och servera ost med utvalda viner. Vi hade 11a ostar och jag återkommer om exakt vilka sorrter men min favorit Parmegiano Reggiano var med vilket jag uppskatta oerhört, synd bara att det inte fanns en amarone att tillgå till denna oerhört goda ost. Andra ostar i urval var Brillat savarin som är en otroligt god färskost som jag kan rekomendera alla att smaka, mild och god för den som inte gillar Roqfort som även fanns med vid dagens servering.

Men iaf jag fick den äran att börja att skära upp av dessa delikata ostar vilket gjorde att jag var märkbart närvös vid tillfället men det gick väldigt bra endå och namnen satt på alla 11 utom nån som jag i nuläget inte kommer ihåg heller. Men gott var det i vilket fall och Roqfort var passande till portvin även att jag skulle föredragit en söt Sauternes "såtärn" men portvinet funka bra, det var bara det att jag brukar känna alkoholen ganska tydligt vilket var mkt märkbart i portvinet som serverades över osten. Den rundade ju då Roqfortens sälta men alkoholen kom som en oväntad gäst i gomen.

Imorn är det dags för flambering vilket jag tycker skall bli riktigt roligt, det är ju alltid häftigt med eld. Får se om man har några ögonbryn kvar efter imorn och till helgen skall det bli att flambera hemma då en Whisketflamberad fläskfilé väntar!

 

Kommentarer
Postat av: Jennie Lundberg

SV; haha, aa ;> tacktack :D

2009-03-10 @ 21:57:04
URL: http://jennielundberg.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback