Nyårsdricka?

Nu närmar sig ett nytt decenium och vad passar då bättre än att korka upp ett gott mousserande vin. Men måste det vara Champagne?

Nej, det finns inget som säger att det är en regel men det finns en anledning till att Champagne har det goda rykte som det har genom historien då vet verkligen är något extra även om det finns bra varianter på andra håll i världen.

Jag tänkte ge en liten lista på förslag på mousserande vin till nyår i olika prisklasser och jag ser inte någon anledning att lägga ut 400kr på ett vin som kommer att sprutas ut, då funkar det lika bra med Chappel Hill om de ändå inte ska drickas. Vinerna står i fallande odning efter personligt tyckande.

Under 100kr
Louis Bouillot Crémant de Bourgogne Brut NV 99kr
Fruktigt med vissa brödiga toner.

Rotari Brut Riserva NV 99kr
Friskt fruktigt med inslag av nötighet.

Asti Cinzano NV 75kr
Sött, friskt och fruktigt.

Codorníu NV 69kr
Fruktig Cava.

100 - 300kr
André Clouet Grande Réserve NV 259kr
Frisk fruktig Champagne med inslag av rostat bröd.

Bonnaire Brut Tradition NV 249kr
Frisk Champagne med viss brödighet.

300 - 600kr
Henriot Brut Millésimé 1996
Komplex Champagne med mogna frukter och härlig friskhet.

Veuve Clicquot "Gula Änkan" NV 369kr
Fruktig och balanserad Champagne med trevlig brödighet.

Taittinger Brut Réserve NV 349kr
Mogen nötig Champagne med härlig friskhet

600+
Clos des Goisses 1998 1295kr
Komplext utvecklad Champagne med hög friskhet och härlig nötighet.

Not: NV= Non Vintage = Ingen bestämd årgång.


Den jag själv inhandlat i år är Henriot 1996 vilket jag kommer korka till maten på nyårsafton som ännu ej är satt. 
När det gäller att välja sin egna prisklass handlar det mest åt att hur mkt man värderar upplevelsen av att dricka vinet, vill man få ut det maximala rekomenderar jag en Champagne runt 300+ för att få en hög kvalité. Om man dricker vinet mer av tradition och inte tar någon stor hänsyn åt den komplexitet som Champagne ofta ger så är min starka rekomendation Louis Bouillot Crémant de Bourgogne Brut NV för det billiga pris av 99kr och är den jag anser som mest prisvärd av vinerna på listan under 100kr och den finns på de flesta Systembolag då den ligger i Standardsortimentet.

I nästa inlägg kommer en beskrivning av skillnaderna mellan enkla mousserande viner till Cava och Champagne.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback