Årets fynd på Systembolaget

 Det finns väldigt många så kallade ”fynd” på Systembolaget under 100kr om man frågar de mest prostituerade vinskribenterna som säljer sig till höger och vänster men de har inte förstått det för att ett vin ska vara ett fynd skall det vara värt mer än det kostar, en ganska enkel ekvation kan man tycka. De flesta vinerna under denna magiska gräns är massproducerat skräp för att tillgodose en enkel smak som kvantiteten gillar som tyvärr inte bryr sig mer om det än att de ska vara lite sött och lite surt och gärna överdoseras med syltig frukt och ännu hellre stå Amarone eller Ripasso på etiketten. Jag har också varit där och suktat efter dessa syltiga viner men man lär sig att det finns så mycket skit som är lätt att tycka om men som aldrig blir mer än så. Det är som att jämföra böckerna Da Vinci koden av Dan Brown med Brott och Straff av Fjodor Dostojevskij. Den förstnämnda med ett lätt språk, en ihopljugen historia och helt utan djup. Brott och Straff har så många fler skikt, en historia där läsaren själv får analysera sitt eget psyke och skapa sig en förståelse för de mer existentiella samt ett språk som tar tid att läsa för att få med alla detaljer. Men vill man inte ha något att tänka över utan bara enkel tillfredsställelse för stunden är det första alternativen att föredra givetvis, det är ju dumt att behöva anstränga sig och eventuellt lära sig något...

 

Åter till det här med fynd, Systembolaget är svindyra på vissa viner och väldigt billiga på andra, det bästa exemplen är på de viner som de vid extremt få tillfällen släpper av chefsproducenten Domaine de la Romanée-Conti som kostar ungefär hälften av vad dem gör på världsmarknaden.

 

I morgonrocken klockan 09:59 satt jag och uppdaterade febrilt systembolagets hemsida för att vara en av dem fyra som lyckades klicka hem en flaska från vingården Grands Échézeaux av årgång 2006 och mot min förmodan lyckades jag få tag på en av dessa fyra flaskor. Ett riktigt fynd enligt mig och för att redovisa siffror så kostade vinet mig på systembolaget 3495;- och efter en snabb sökning på Winesearcher.com så är snittpriset på marknaden cirka 7000;- vilket i mina ögon är ett fynd...

 

 

 

 

 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback