Domaine Leflaive Bourgogne blanc 2008

Man ska inte vänta på ett tillfälle att öppna en flaska vin utan det är ett tillfälle när man öppnar en flaska bättre vin. Så blev det dennna tisdag efter att ha undersökt Växjös fikaliv och samlat på mig diverse vuxenpoäng så hamnade jag på min arbetsplats PM & Vänner. Då jag är väldigt familjär med vinlistan så var valet inte svårt, det föll på Domaine Leflaive Bourgogne blanc 2008 för att jag var på jakt efter ett enkelt men bättre vitt vin i fiskens tecken. Menyn bestod av krabba "tianne" och sedan ångad sej med beurre blanc så ett fetare vitt var no doubt. De här med mat och vin i kombination tycker jag själv är något som både är viktigt men så överskattat, det är inget svårt och ska inte så vara. Det är bara att använda sunt förnuft och tänka gott och skita i allt vad mätande av syror har med att göra.



Anne Claude Leflaive presenterar här sitt enklare vin "Bourgogne blanc" som kommer från lägena Les Houlières och Les Parties i Puligny-montrachet där hon äger totalt cirka tre hektar. Hon bör och ska inte blandas ihop med hennes kusin Olivier Laflaive som jobbar till största del på negociantbasis. 

Vinet serverades härligt källarsval i karaffen i mitt fina fruit-glas från Orrefors. Strama frukttoner med lätt rostade fattoner nådde min näsa. när väl vinet nådde ner i halsen hade smaker av aprikos, äppelskal, rostat levain och apelsincest passerat min tunga. Stramt och elegant och relativt enkelt utan att bli snålt är de ord som jag främst finner för detta vin som inte är något grand vin och ska så inte vara men spöar de alla bourgogne blanc jag tidigare provat...

Det här med blindprovning är något som jag har hatkärlek inför idag ställdes ett glas rött framför mig, stramt, elegant cassisbetonat men en stor ton av mörka plommon med rostat fat låg bakom. Spontant tänkte jag cab betonad bordeaux på Cru Bourgeois-nivå men de som jag svängde om till blev oklassad merlotdominerad bordeauxblend från haut medoc troligen omkring 2004. Jag var helt fel ute när jag väl fick reda på svaret Atalon Cabernet Sauvignon 2002 från Napa Valley i deras blend infinner sig även förutom 96% cabernet sauvignon består av 2% merlot och 2% cabernet franc. Det är bara inse att man har mycket att lära som världsmästaren sa...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback