Echezeaux!

Stora viner behöver inga stora glas för att visa sin prakt, fick häromdagen ett isoglas med lite rödvin i framför mig och skulle gissa vad de var. Detta sker relativt ofta så man brukar dofta lite snabbt och sedan komma med en kvalificerad gissning, men denna gång var de annorlunda. Jag tog lite nonchalant glaset och satte de till näsan, sen blev jag tyst, detta var mer än vad jag hade förväntat mig, något stort var i glaset men vad, fortsatt analys följde... Doften gick åt tryffel, lätt örtig, vilda hallon, björnbär, ja de mesta fanns där. När jag smaka på de så var de likadant en med en sådan finess jag inte upplevt på länge, min något intelligenta gissning gick åt RSV från DRC årgång kring 2001. Min kollega och vän tillika barchef gissade på Echezeaux från samma vinhus och han spika den. Det var Echezeaux från DRC av årgång 2007, jag blev oerhört imponerad av både Viktor och vinet...




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback