Chateau d'Yquem 1998



Jag får ett glas ställt framför mig med ett litet gyllene innehåll. Jag analyserar först utséendet och det ser ut at röra sig om ett sött vin med en härligt gyllene färg. Jag doftar och finner en massa saffran och mycket botrytistoner. En otrolig komplexitet och tät frukt i doften. När jag smaka på det blommade hela munnen fylld av saffran, gul frukt och otroligt komplexa botrytistoner, min gissning gick åt sauternes, toppnivå årgång troligen kring 1998 tack vare den unga tonen men ändå något mogen frukt. Min gissning föll till slut på Chateau Climens 1998 men det var egentligen för bra för det men eftersom jag aldrig provat Yquem så fick jag nöja mig där. Men det var ju verkligen toppsauternes som jag först var inne på och mitt första möte med Yquem och det var förförande med dess elegans som de lyckas få trotts all sötma och botrytisfrukt. Vackert vin, både att titta på och att njuta av. En stor vinupplevelse i all lägen och en riktig wow-upplevelse.

Såg idag att min vinkrönika som publicerades i VästerviksTidingens nya helgbilagaga dykt upp på deras hemsida så läs den gärna här och kom med synpunkter, både positiva och konstruktiva åsikter välkomnas.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback