Prager Klaus Riesling Smaragd 2006

Tisdag och dags för lite nytt gott vin, denna gång ifrån en av Österrikes mest kända producenter Weingut Prager som håller till i Wachau i nordöstra Österrike i läget Klaus som enligt vissa sommelierer jag känner är det bästa läget i Wachau.


Denna gång bled det 2006, tidigare har jag provat samma läge av årgång 2008 och i mitt tycke var 06an något lättare i stilen trotts att båda ändå är på Smaragdnivå och tangerar 13% abv vilket också är ett krav ska sägas för Smaragd.



Vinet har en lite sötmogen doft med mycket äpplemarmelad och mandel, vinet känns relativt lätt i smaken med en rund sötmogen ton men helt torrt avslut, även i smaken drar vinet åt väldigt mycket stenfrukt och guldmognadsfrukt så de stänker om det. Syran är fortfarande i sin ungdom och skär igenom frukten men balanseras ändå av den stora kroppen som kommer med nivån Smaragd. Eftersmaken är något gräsig med stenfruktstoner och sitter i väldigt behagligt. Jag drack detta vin till PM's Grissida vilket är en kombination jag redan provat innan men då var vinet F.X. Pichler Loibenberg Riesling Smaragd 07.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback