Chateau Figeac 1988






För några veckor sedan så beställde jag vin ifrån den tyska vinshopen rare-wine.de och efter lite beslutsångest hamnade valet på Figeac 88 för 75€ och eftersom jag ville undvika besvikelsen av kork så blev det två stycken utifallatt...

Först idag provade jag en av flaskorna till lunch, tack o lov var första flaskan okej, dvs ingen korkdefekt. Doften var till en början något sluten men efter ett tag så kom mognadstoner åt mogen merlot fram, dvs mogna mörka plommon, kryddigt, bakom kunde man finna cassistoner och salvia, ett otroligt komplext vin redan på doften. I färgen är vinet rubinrött till en tegelfärgad kant. När jag smakade på vinet utan mat så möts jag av en oerhörd elegans och den äldre typen av Bordeaux, det är dominans även här av Merlotmognad men även cassisen från cab savignon som jag beskrev på doften. Struktruerna finns väl med och vinet känns moget men ändå som att det har mera att ge om ett par år, ska bli spännande att följa detta vin för eftersmaken är enormt lång, njuter av varje sipp.

Jag gav i slutändan cirka 800kr styck med allt och jag tycker att det är ett väldigt bra pris för ett moget vin av hög kvalité. Jag fick mina viner inom 2 veckor vilket jag tycker är bra och vinerna var väl paketerade och vätskenivåerna perfekta. Mitt nästa köp kommer bli Calon-Segur av någon mogen årgång då det är ett slott jag inte har några referenser ifrån.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback