Bollinger R.D. 1996


James Bond's egna Champagnehusfavorit Bollinger har gjort sin entré i mitt vinbibliotek. RD står för "recently disgorged" på engelska och översatt blir det nyligen degorgerad och är gjord på samma blend som Grand Anné fast har fått en längre lagring på jästfällningen. Just den flaskan jag har framför mig är degorgerad 8 Juni 2007, dvs 11 år på jästfällningen vilket kan jämföras med fem år för Grand Anné. En något jästigare och mer komplex champagne kan man därför tänka sig på förhand. Blenden består av 70% Pinot Noir och resten Chardonnay från 75% Grand Cru byar och resten Premier Cru byar  för den som är intresserad av det. Själv anser jag det mer intressant med vinupplevelser än massa ingrodd fakta för vill man ha tillförlitlig fakta så går man till böcker och inte till vinbloggar...



R.D.'n dricks ur Orrefors Difference Riesling glas som jag med några kolegor på PM kommit fram till är det ultimata champagneglaset. Till utseendet är champagne lik nyputsat guld och har små jämna bubblor som letar sig upp mot ytan. I doften möts man av en oerhörd friskhet, unga syrliga toner av apelsincest, omogna äpplen och citronskal. Därtill finner jag en viss svampighet och jästton som tyder på en längre lagring på jästfällningen. Champagnen är oerhört ung i doften och känns oerhört frisk med inga direkta tecken på mognad. I smaken är den oerhört frisk med mycket citrustoner, apelsincest, champinjoner, nougat samt en härlig mousse. Syran är väldigt påtaglig i munnen men balanseras till viss del upp av den jästiga tonen som jag drar åt bulldeg och nougat. Ett tillsynes barnarov har vi framför oss men för min egen del föredrar jag när champagne har en markerad syra så detta är helt i min smak. Eftersmaken sitter i bra länge och det känns att vi har med kvalitétschampagne att göra men inget "hallelujah moment" men näst därtill.

Vill man dricka mer mogen champagne från årgång 96 så är Henriot 1996 helt fantastisk och dessutom halva priset jämför med RD'n som lätt tål och mår bra av 10 år på flaskan. Tilläggas kan också att man lagrat vinet under jästfällningen med kork vilket man kan se på mynningen. Bara en parentes, en fantastiskt god Champagne och balanserat men saknar den yttersta komplexiteten som jag tror kommer att komma med lagring.


Kommentarer
Postat av: J

http://shop.textalk.se/se/article.php?id=2359&art=1396768&grp=211438



Pröva dessa!

2011-01-07 @ 19:34:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback