Quintessa 2000 och Larmandier-Bernier Terre de Vertus 1er Cru



Idag så var jag ute vid Samarkand i Växjö för att handla något stort var målsättningen och jag hittade Quintessa som håller till i Rutherford i Napa Valley, USA. Årgången var 2000 och eftersom jag ansåg mig rätt så obevandrad i detta område så föll valet på detta vin trotts prislappen på drygt 900kr. När jag korkade upp det efter service dofta det först som en härlig ung Bordeaux fast med en kryddig ton som Fredrik berättade för mig var typisk för Amerikanska Bordeauxblender. När vinet sedan fick luftas i en timma så kom det fram fantastiska cassistoner som man finner i top notch bordeauxer. Jag hade läst mig till att vissa ansåg att vinet redan haft sina bästa år men jag tycker den var på sin topp nu. Syran fanns kvar om ändå i bakgrunden bra med så inga 5 år till hade den inte klarat. Tanninerna var väldigt strukturerade och mogna samt frukten var härligt mogen och på gränsen till torkad. Eftersmaken var där man kände att vinet kanske inte nådde upp till den absoluta toppen utan stannade av på om man ska dra enligt WSET-metodiken runt medel+ långt.

Vinet är gjort på dominans av Cabernet Sauvignon och sedan Merlot och Cabernet Franc, en bordeauxblend fårn västra Bordeaux kan man jämföra med. Quintessas vingårdar består av 170 hektar som är planterade med klassiska Bordeauxdruvor som Cabernet Sauvignon (129 hektar), Merlot (26 hektar), Cabernet Franc (7 hektar), Petit Verdot (4 hektar) och Carmenere (4 tunnland). Vinet på druvorna jäses för sig och lagras sedan 2 år på Franska Barriquefat för att sedan blandas till den slutgiltiga blenden. Jag gilalde vinet men inget jag kommer köpa för att lagra utan mer för att dricka direkt. Ett plus är den snygga etiketten.



För att avsluta denna fredag så drack vi Champagne i form av
Larmandier-Bernier Terre de Vertus 1er Cru, en helt biodynamisk blanc de blancs Champagne som enligt Sommelieren Fredrik var som all annan biodynamisk Champagne på bra nivå. För min del så ansåg jag den oerhört frisk och torrare än de Champagner som jag själv brukar föredra då denna hade ingen dosage att tala om.  Stilrent och bra men inget som jag kommer simma över några sjöar för att komma åt.

Kommentarer
Postat av: linus norberg

Hej. Har du någon mailadress man kan nå dig på för produktutskick mm?



mvh linus

2010-03-30 @ 11:49:56
Postat av: J. Nilsson

[email protected] kan ni nå mig på om ni har några frågor eller undringar.

2010-03-30 @ 23:46:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback