Chateau Léoville Poyferré 2001

I torsdags efter service så firade vi att jag blev ett år äldre med ett Bordeauxvin av rang. Chateau Leoville Poyferré som ligger i Saint Julien i Bordeaux.



Vinet har en fantastisk strukturerad stil med sina valintegrerade tanniner och
en otroligt komplex cassisfrukt. Vinet är livfullt och busigt i munnen och har en lång eftersmak som är väldigt behaglig. År 2001 var en sämre årgång men vinet visar på en härlig mognad men har sin ungdomliga syra kvar som gör att vinet lever ett par år till. Jag gillar denna stil då jag vill ha en fräsch syra som finns där och tanniner som är med i spelet utan att vara i vägen. Ett fantastiskt vin som jag kommer köpa fler utav och jag kan inte sluta imponeras av de pris på denna årgång som är cirka 650kr på Systembolaget, ett riktigt fynd enligt mig.

Chateau Leoville Poyferré är en av de tre arvtagarna till Leoville när Alexandre de Gascq dog 1769 tillsammans med Barton och Las-Cases. Slottet har tidigare odlat mestadels Merlot men man har sedan återplanterat gårdarna med Cabernet Sauvignon under ledning av vinmakaren Didier Cuvelier. Man odlar totalt 80ha och dem är fördelade med 65% Cabernet Sauvignon, 25% Merlot, 8% Petit Verdot och 2% Cabernet franc.

Vinet jäser i temperaturkontrollerade rostfria ståltankar, man lagrar sedan vinet på 75% nya ekfat. Léoville-Poyferré  tilltalar de flesta, och det är ett vin som har visat en dramatisk förbättring under de senaste två decennierna. De har en distinkt stil, i tidigare årgångar rikare och mer öppen, kanske, men ändå ganska klassiskt St Julien, ganska klassiskt Bordeaux, men i nyare årgångarna också mycket strukturerade, yppiga och ändå livliga.


Kommentarer
Postat av: J'licious

sv; ja precis johan ;) haha thänks ;>

2010-03-24 @ 15:24:56
URL: http://jllicious.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback