Krug Grand Cuvée och Deutz 1998

Under veckan var det klart att jag kommer att jobba på PM & Vänner i höst och detta ville jag självklart fira och det blev att slå på stora trumman i form av Krug Grand Cuvée. Min vän Christoffer som också är ett stort fan av vin ville också bidra till en lyckad kväll och tog med sig Deutz 1998. En stor kväll blev det med stora viner.



Krug Grande Cuvée

Krug's non vintage eller multi vintage som man väljer att uttrycka det då man blandar upp till 50 viner från 20-30 olika lägen och 6-10 "reserve" årgångar av de tre klassiska druvorna (Pinot  Noir, Pinot Meunier och Chardonnay). När jag fick vinet i glaset såg jag en härlig intensiv mousse stiga upp med glaset med fina jämna bubblor i det. När jag sedan doftade på vinet fick jag väldigt mycket brioche karaktär och torkade daddlar. En lätt fatkaraktär kände jag även och doften var vädligt fyllig och majestätisk, redan här visade sig att det var en stor champagne. I smaken sedan möttes jag av en oerhört fantastisk balans mellan syran och kroppen, utan att vinet blev för syrligt så skar den som en kniv genom varmt smör som i detta fall var vinets kropp. Eftersmaken satt i länge och detta mina vänner är en av de största champagnerna jag druckit och kommer bli nästa nyårs champagne om jag inte fått smak för någon annan. En champagne som passar även utmärkt till mat som halstrad gös med en grönsaksrisotto och man hade haft en fantastisk kombinaiton. Stort och majestätiskt får avsluta betyget om denna champagne.

Deutz 1998
Andra champagnen för kvällen fick hedras av Deutz 1998 och även här var det en bra champagne från ett klassiskt år. Vinet visade upp en oerhört fräsch doft och väldigt mycket stenfrukter och citrusfrukter med små nyanser av fat men inte nämnvärda. I smaken var den likaså väldigt syrlig och välbalanserad med en trevlig syra som fräschade upp och gav helhetsintrycket väldigt behagligt. En champagne som passar utmärkt att dricka på egen hand eller till en fräsch sallad. Hade den inte kommit efter Krugen på kvällen hade jag lovordat denna champagne med men för kvällen var Krug kung.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback