En torsdag

Igår genomförde vi vår redovisning om mat o dryck i kombination vilket gick väldigt bra om jag får säga det själv. Lärarna verkade imponerade över våra krationer och vi tror att det lutar åt ett Vg men man ska inte ta ut något i förskott. Idag fortsätter redovisningarna och det ska bli oerhört spännande vad de andra har hittat på så man kan få stor inspiration framöver. Det är verkligen intressant att se de olika typerna av kombinationer man kan göra med maten och drycken, drycken kan lyfta maten eller vice versa, maten och drycken kan mötas eller att maten och vinet fräschar upp. Vilken av kombinationerna man väljer är helt beroende på när i måltiden de används för att tidigt i en måltid vill du inte bli mätt på smaker utan söker fräscha smaker som får dig att vilja äta mer och inte lägga dig på sofflocket. Här kan man då leka med temperaturer för ju svalare ett vin är ju mer kommer syran fram och andra smaker så som sötma dämpas vilket ibland kan ha sina fördelar.

Jag ska nu i eftermiddag omformulera vårat arbete till bloggen med bilder på alla rätter och vilka viner vi valt och hur de fungerade ihop. Jag tycker det är väldigt roligt att läsarna ökar i antal på bloggen och jag hoppas ni får ut något av det jag skriver och ni får gärna kommentera om vad ni tycker och om vad som jag kan skriva om framöver. Den 22:e januari så firar bloggen 1 år så då kommer jag slå på stort, har inte bestämt mig om vad som skall provas men det lär dyka upp något spännande. har ni förslag är ni givetvis välkomna, det kan vara alla sorters drycker som ni anser intressanta.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback