En middag med Fredrik Horn

I måndags så hade jag bokat in för att diskutera mat och vin i kombination tillsammans med Fredrik Horn inför kommande rapport som skall lämnas in efter praktikperioden. Vi satte oss i Bistron och började först diskutera allmänt om hur man kombinerar mat och dryck på ett bra sätt och hur hans filosofi såg ut. Som sig bör korkade vi vinerna först för att få en förnimelse om dem innan vi kombinerade dessa ihop med maten. Första vinet ut var Lorentz Riesling Grand Cru Altenberg de Bergheim 1999 från Alsace, Frankrike och det andra vinet var Chateau Canon 2006 från S:t Emilion, Frankrike. Det vita vinet slogs på karaff precis före servering medens det röda fick stå på karaff tre timmar före servering då det behövde luft för att balansera sig.

Första rätten som serverades var Nässelsoppa med pocherat ägg från Linnebjörke gård, rökt lax från Klasamåla och krutonger i brynt smör och serverades alltså ihop med ett vitt vin vid namn Lorentz Riesling Grand Cru Altenberg de Bergheim 1999 som hade en härlig hög viskositet som jag bara annars har upplevt hos söta viner. Vinet hade en härlig mogen frukt och otrolig mineralitet samt en komplexitet som var bland de bästa jag druckit från Alsace. Syran i soppan möter upp syran i vinet, rökigheten från laxen möter upp karaktären av de vulkaniska jordarna i vinet. De mogna tonerna i vinet blir en förlängning på maten. Otroligt god kombination detta som blir en win win kombination där både soppan och vinet vinner på kombinationen, ett litet varningsfinger kan höjas dock att vinet får vika sig något.

Andra rätten som serverades var Hjort från H.M.K Solliden med murklor, majrova, potatispuré smaksatt med lök samt madeirasås. Till detta serverades en ung härlig S:t Emilion vid namn Chateau Canon av årgång 2006. Vinet fick som skrivet stå tre timmar på karaff före serving då jag provade den vid öppnandet då den var något obalanserad och knuten men öppnade sig fantastiskt efter tre timmar i karaff. Kombinationen blev väldigt bra, den kraften som finns i det unga vinet möttes upp av den kraftiga kötträtten, den syrliga såsen mötte upp syran i vinet och grönsakerna gav textur och det feta i potatispurén skars igenom av syran i vinet. I och med vinets relativt höga alkohol på 14% så tog vinet lite överhanden men inte speciellt mycket utan jag gillade denna kombination som jag ansåg som den bästa ikväll medens Fredrik tyckte att det skulle passa bättre med ett äldre vin som är mer balanserat samt som inte blir lika eldigt i eftersmaken som denna blev.

Hela middagen var vädligt trevlig och lärorik och jag känner nu att jag har fått mer kött på benen när det gäller att kombinera mat och vin. De som jag har skrivit är ovan är en sammanställning och alla detaljer om mat och vin i kombination härleds till det PM som jag i denna stund sitter och skriver på.

Jag rekommenderar er att titta in på Fredriks blogg där han skriver om vinupplevelser samt vägen till SM som är nu den 24 April. Glöm ej bort heller att heja på Sören som ställer upp i VM imorgon.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback