Irländsk ångad fläskfilé


Irish Stoutångad fläskfilé med whiskeysmaksatt grönpepparsås och potatiskompott

Efter en dag som mest gått ut på att plugga vin och mat i kombination blev jag sugen på att prova något helt nytt.
Det slog mig att man borde kunna ånga en fläskfilé och därmed att den skulle suga åt sig av någon smak. Tänkte ett tag på rödvin men sedan kom jag på att jag hade dåligt med rödvin hemma så jag tänkte att fasen vi kör irländskt rakt igenom så de blev därmed en Irish stout som jag kokade upp och sedan satte jag en sil över som jag la fläskfilén i för att sedan lägga en tallrik över för att undvika att ångorna skulle gå ut. Jag lät den stå i 45 minuter och efter de såg köttbiten ganska dassig och grå ut, Jag stekte då på den så den skulle få en fin yta innan jag la in den i ugnen på 200 grader i 30 minuter. Samtidigt gjorde jag en enkel potatiskompott i form av potatis, gul lök och rödlök. Jag valde att göra det enkelt för mig med en blåband grönpepparsås som jag smaksatte med 3cl whiskey för att få en annan karaktär på såsen.

Hur smaka det då?
Det blev ingen direkt smak i köttet utan den Guinness som jag valde att dricka till höjde smaken i köttet av brödighet för även att man ätit potatis o löäk emellan och sedan tog sig en köttbit fick man en brödig smak i munnen. Jag tror man bör ånga den ännu längre för att få mer smak i köttet och inte vara så rädd att köttet blir dassigt för de försvinner sedan under tillagningen.

Nu skall jag ta en härlig Irish coffey och njuta av en 70% mörk Lindt chockladkaka.

Kommentarer
Postat av: P

Jag tror att du får mest smak om du lägger fläskfilen direkt i det som du vill att den ska smaka o låter den ligga o dra där några timmar. När du ångar så är det i princip bara vatten i ångan som stiger uppåt o smakämnena är kvar i vätskan i kastrullen.

Bra att du provar på olika tekniker o komponenter i matlagningen, så ser man vad som fungerar eller ej!

2009-10-10 @ 23:24:28
Postat av: per

Hej Har du provat Sangria frisante



http://www.systembolaget.se/SokDrycker/Produkt?VaruNr=2401&Butik=0&SokStrangar=



värt ett försök...

2009-10-11 @ 20:23:59

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback