Rosé

Nu när sommaren verkligen kommit hit så vad passar då bättre än ett par glas rosévin?
Blev att bege mig ner mot Systembolaget för att se vad de har för utbud på roséavdelningen i Västervik. Jag blev varken imponerad eller besviken på de utbudet som fanns för de hade dem jag hade tänkt köpa, de vinerna som låg i en hyfsat ekonomisk klass, dvs runt 80kr. Jag inhandlade ganska snart två roséviner som i druvblandningen påminde om varandra vilket skulle underlätta bedömningen. Det jag ville veta var hur påverkar det att det ena vinet tillverkas på andra sidan halvklotet. Båda var årgång 2008.



Första vinet var Réserve de Bonnet Rosé från André Lurton som är ägare till Château Bonnet i Bordeaux (Frankrike). Druvorna han har använt sig av är Merlot 40%, Carbernet Sauvignon 40% och Cabernet Franc 20%. Jordmånen består av kalksten, lera och kisel. Den svenska importören Bibendum beskriver vinet som ett allround rosé som passar till det mesta och även på egen hand. Jag är helt klart berädd på att hålla med där för jag var skeptisk först mot den rosa/röda färgen som vinet visade för det ser syntetiskt ut. När vi sedan doftar på vinet kommer det fram toner av jordgubbar och röda vinbär samt man känner taninerna som skalen avger i en härlig lite bitter eftersmak. När jag satte mig ute i solen med vinet och det fick tempereras lite så märkte jag hur det växte och kroppen på vinet kom fram. När jag sedan la i ett par skivade jordgubbar så balanserades vinets friskhet upp med de söta från jordgubbarna. Detta blev helt fantastiskt och jag kan bara säga att detta vin med jordgubbar skall du ta med dig ut på picknicken med din dejt för du kan i princip gå hem o bädda för två direkt efter, kalasgott i sommarvärmen!

Andra vinet jag inhandlade var Boschendal från Boschendal estate i Coastal region som omfattar sex vindistrikt Constantia, Durbanville, Stellenbosch, Paarl, Tulbagh och Swartland. Druvorna som vinet är tilvlerkat av är Merlot 32%, Cabernet Sauvignon 23%, Shiraz 21,5%, Ruby Cabernet 16,5% och Pinot Noir 7%. Detta vinet ser väldigt inbjudande ut vid den första anblicken för den visar upp en bronsfärg som jag tycker skall vara på rosé, det ger en känsla av kvalité före billigt försäljningsknep. När jag sedan doftar på vinet känner jag jordgubbar, hallon och en liten syra smygande i näsroten. När jag sedan smakar på vinet känner jag att detta vin är friskare och met matvänligt än Bonnet. Detta vin visar mer på komplexare smakregister och jag plockar ut smaker som hallonbåtar och sura remmar och en viss rökighet. Vinet bjuder på en härlig och ganska lång bitter eftersmak som är trevlig utan att bli påträngande. Detta vin skulle jag föredra till sallader framför att dricka på tu man hand men uppskattar man lite friskare roséviner funkar detta utmärkt för sig själv med.

Slutsats
Bägge dessa viner togs precis ur kylskåpet när de provades och fick stå framme 5 minuter så de kom upp i en temperatur omkring 10-12 grader som jag anser är lagom för dessa. Båda vinerna var såkallade torra roséviner som inte smakar sött i mer än smakkaraktärerna som uppträder. Därför rekomenderar jag om man skall dricka dessa för sig själva att man har gärna i jordgubbar eller så för det blir mycket godare för en ovan vindrickare.

När man tänker efter på de klimat som skiljer dessa åt så förstår man snart skillnaden, den mest påtagliga blir alkoholen för ju mer solljus ju mer druvsocker bildas som sedan blir alkohol. Genom att de blandar i flera druvsorter så får de mer komplexitet och mindre rena smaker som kan göra ett vin ganska tråkigt för Bonneten bjuder inte upp till dans som Boschendalen gör. Men dagens lärddom får bli att rosé+sommar=Sant.

Réserve de Bonnet Rosé
Årgång: 2008
Alkohol: 12,5%
Pris: 80kr
Nummer: 3181
Betyg: 3,5/5
Motiviering: Färgen drar ner betyget från en 4:a. Annars ett perfekt vin i sommarvärmen till picknicken.

Boschendal Rosé
Årgång: 2008
Alkohol: 13,5
Pris: 79kr
Nummer:6007
Betyg: 4/5
Motivering: Mer en matrosé men som visar upp komplexitet och finess.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback