Jobbar påt

Nu har man varit hemma ett par dagar och känns bara segt, man har haft fullt opp om dagarna inne i växjö och nu händer ingenting... Bara går o väntar på att jag ska få tid för operationen som jag hoppas blir denna vecka för ananrs kommer jag få dras med tån i lindor långt in i maj vilket jag helst skulle vilja undvika för då vill man ju vara ute och roa sig på annat håll o inte behöva tänka på en tåjävel, men man kan int göra mkt åt de heller så de får väl bli som de blir.

Jag har tid nu att läsa om vin och det är väl ungefär det jag gör om dagarna, jag läser Decanter och Livets Goda om vartannat och slår upp lite grejer i min vinbok. Det är ganska svårt att hitta motivation när de inte ställs några krav på en.

Jag har roat mig annars med att leta upp dyraste vinerna som sålts och har hittat ett vin med hjälp av Forbes magazine, en Château Lafite för 160 000$ flaskan var från slutet på 1700-talet, sjukt mkt pengar, men de är ju mer antikvärde än drickvärde i en sådan flaska.

Michael Jamais skrev en väldigt intressant artikel i den aktuella Livets Goda om alkoholen bra och dåliga sidor och hans syn på saken och jag håller med honom i stort när det gäller att Systembolagets dubbelmoral när det gäller vin, man satsar på viner på bag in box och under 70kr dvs mer alkohol än kvalité, inte konstigt att folk super i vardagarna när de har en bag in box stående hemma, menar de är ju bara att gå o ta. Ta annat exempel som Castello de Credos lr "Husets vin" för den delen, varför köper man sådant? Är det för att det är gott, tveksamt... Är de för att de är kvalité? Absolut inte. Är det för att bli full? Ja, jag menar det är inte kosntigt att folk blir alkoholberoende när bolagen satsar på billiga alkoholfrämjande produkter. Mer kvalitétsvin åt folket tack, snåla inte till helgen nä ni köper mat för ett antal 100 och sen går o köper ett vin för 50-60kr eller än värre, en bag in box. Köp istället ett vin som är av kvalité för det kommer höja hela matupplevelsen och våga lägg runt 100kr på en flaska vin för det är inte speciellt dyrt för man behöver inte som oss nerdar gå och köpa en flaska vin för 1400kr det kan va slöseri men man får vad man betalar för som i många andra sammanhang. Här nedan har jag listat bra vin som ligger mellan 80-120kr vilket jag tycker man bör lägga på en flaska vin sen kan man alltid lyxa till det och köpa ett dyrare vin men då är de bättre att fråga personalen så man inte köper något vin som är helt opassande till maten.

Alla viner finns och är baserade på utbudet i Västervik. Alla har jag själv provat vilket jag tycker är en självklarhet när man ska rekomenderar viner.

Röda:
Brolio (Chianti, Italien) Passar till större rätter av vilt, nöt eller lamm 99kr.
Masi Campofiorin (Veneto, Italien) En av mina favoriter som passar till härliga rätter på fläskfilé. 105kr.
Monti Garbi (Veneto, Italien) Prisvärt så in i knäcken, passar till nöt eller lamm som inte behöver va allt för stort men varför inte en Biff Bearnaise? 99kr.
Tatachilla Shiraz (McLaren vale, Australien) En kraftfull shiraz som passar till kryddiga rätter på nötkött. 119kr.
Zenato Valpolicella Classico (Veneto, Italien) Passar till de mesta, om du inte vet vad du skall laga så kan du alltid ha denna hemma. 119kr.
Brown Brothers Shiraz (Victoria, Australien) Standard rekomendation i Grythyttan till nöt o vilt. 105kr.
Côtes-du-Rhône (Côtes-du-Rhône, Frankrike) Från E. Guigal, ett bra matvin som passar till de mesta i köttväg, undvik dock fisk o fågel. 99kr.

Vita:
Dr. L Riesling (Mosel, Tyskland) Funkar till allt från sällskapsvin till thaimat. Otroligt gott! 79kr.
Leth Grüner Veltliner (Wagram, Österrike) Druvtypiskt lagomvin som passar till skaldjur. 72kr.
Chablis Saint Martin (Bourgogne, Frankrike) Härlig Chardonnay, väldigt prisvärd till helgen med fisk o skaldjur. 145kr.

Kommentar: Eftersom bolagen skenerellt har mkt rödvin i sortimentet blir listan därefter. Ska jag endå komma med ett trevligt rödvin som ni kan dricka med vännerna med mindre tilltugg till så är det Villa Maipo Cabernet Sauvignon för 59kr. Är ett gott billigt vin, men undvik Bag in Box för det blir inte alls samma smak!

En annan grej om Bag in Box så innehåller dessa mkt mer svavel än vanligt vin på flaska för att det skall hålla sig vilket ger en annan ton på vinet och förstör aromerna som döljs och svavel är aldrig bra att få i sig. Större risk för illamående osv, ja ni vet hur de kan sluta. Om ni tvunget skall ha bag in box så se till att dekantera det innan ni dricker för då försvinner en del av svavlet.

Dekantera = Hälla över på karaff.

Har ni några frågor om vin eller någe dryckesrelaterat så ställ dem gärna så svarar jag om jag kan eller kollar upp :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback