Franken överraskar (Juliusspital Würsburger Stein Silvaner Kabinett trocken 2006)

Ibland serveras man viner som man tror att man vet vad det är så fort man sätter näsan till glaset. Jag fick ett glas framställt till mig, första signalen på doften var Riesling, Österrike Smaragdnivå alternativt Tyskland och Spätlesenivå men Riesling var jag övertygad om då jag hittade de rena mineralerna men med en något oljig kropp men spår av petroleum bakom. Men det fanns något där som jag inte tyckte stämde in i bilden och det var den något söta tonen som jag först antog var att vi här hade mycket utjäst socker men de stämde ändå inte överrens.

När jag fick höra vad det var blev jag väldigt intresserad då jag inte har druckit Silvaner på en bra nivå någonsing hittills men nu fann jag det. Hög nivå kanske är att ta i men en bra nivå håller vinet med dess rena mineraler och friska frukttoner som drar åt ljusa tropiska frukter och toner av honung. Eftersmaken är relativt lång.





Flaskan sticker ut och när man ser den vet man var man är för den har den traditionella formen som heter "Bocksbeutel" och ursprunget är omtvistat var namnet kommer ifrån.

Ett friskt vitt vin med rena mineraler, en viss oljighet och tropiska frukter i överflöd samt en lång eftersmak.

Årgång 2006 finns på Systembolaget och kostar 894kr (6 flaskor).

Kommentarer
Postat av: Jörgen

Buteljen heter bocksbeuteln (typ getpung) och får endast användas för viner från Franken.

2010-10-21 @ 21:02:23
URL: http://vinbiblioteket.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback