Stor men inte störst

"Du kommer bli stor en dag, bara kämpa på, du har det..." sas det igår mitt under service, en stressig service men med kolegor som håller ihop så kommer man långt, längre än jag hade trott för ett halvår sedan. En simpel servitör med vinintresse, men allt handlar om bekräftelsebehov, vilket man får till stor del i detta yrke om man lägger själ och hjärta i de. Det kostar på att ligga på topp men vila kan man göra sedan...

Att dricka vin handlar om så mycket mer än bara själva smaken, det handlar om filosofi, vad ligger bakom produkten, vilka är dem som står bakom, vilka var det som plockade druvorna, slet de för att försörja sina familjer, lever de ens idag, vad är historien bakom de vingårdar där de skördade, det går att göra listan oendlig... Men i slutändan handlar det om jäst druvmust på en glasflaska.

"Jag sparar inte på flaskor jag sparar på minnen" sa en vis man till mig när jag frågade om att få behålla två drc-flaskor och jag förstod inte då men nu talar de tomma flaskor jag har i ett skåp en mindre roll men minnena av dem finns där och så fort någon nämner exepelvis ch. Margaux 85 så tas jag tillbaka till hösten 2008 då jag tog mina första stapplande steg i vinvärlen och gick på min första vinprovning som var med AL och fler vinkunniga personer, jag förstod de inte då men idag så är vinet mer än bara en dryck utan en livsfilosofi...




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback