M för Monumental

2007 F.X. Pichler "M" Grüner Veltliner

”Doften är som att gå i terapi” läste jag strax efter att jag dragit första sippen på vinet, stort är ordet, djupt är ett annat, Monumentalt är ögonblicket och är just vad ”M” på etiketten står för. F X Pichler har gjort det igen och denna gång med en druva som jag har fördomar om Grüner Veltliner, vitpeppar o djupa tropiska djungeloljor men jag älskar att få mina fördomar på skam. Vinet må ha tropisk frukt och vitpeppar men det har något mer, något djupare nästan religiöst över det.

 

Färgen är som nyputsat guld och i doften möts man först av mango, passionsfrukt och vitpeppar i överflöd samt ett djup av mineraler som går åt gnejs och granit. I smaken möts man av en oljig kropp, djupa mineraler, en stor fetma i det annars strukturerade vinet med en knivskarp syra som skär igenom och gör balansen fantastisk, mycket av allt blir ordet. Eftersmaken känns helig och lång och trevlig men mätt blir man och namnet stämmer helt rätt Monumentalt och efter grissidan så är jag helt stum både i smakerna och i magen. Godnatt...


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback