En vecka på PM

Nu var första veckan avklarad med den mest ansträngande dagen utav dem alla. Lördagen, det blev mkt att göra i matsalen som var fullbokad men jag har upptäckt hur mkt jag gillar det när jag väl kommer in i verksamheten och lär mig dess grunder.

Har en riktigt schysst handledare i form av fredrik som förövrigt är svensk mästare i sommeliere som ger mig blindprovningar på vita och röda viner där jag skall sätta druvor och ursprung. Tyvärr har det gått väldigt upp och ner med prestationerna och bästa dagen var första dagen men sen har de varierat väldigt beroende på hur mkt energi man haft att analysera vinet men jag skall bättra mig för nu på onsdag skall fredrik fixa ett prov till mig om söta viner, allt från bra årgångar till antalet gram restsocker olika glassificeringar innebär. Har investerat i litteratur och skall även låna lite så jag kan bygga på mina kunskaper för detta är världens chans nu.

Har smakat fantastiska Pinot noir som jag satt alla gångar, sen ett par underbara Chablis som jag tyvärr haft svårt för men det som grämer mig mest var rieslingen jag satte som nått annat idag...

Men annars flyter allt på och jag skall kolla opp vad det söta vinet från Österrike hette för det var fantastiskt, Österrike är ett fantastiskt vinland som tyvärr grythyttans lektorer har glömt bort....

Nattbussarna är ett kapitel för sig. Jag har träffat på allt från alkoholister till knarkare. I veckan så hade jag varit på bolaget och köpt vitt vin som jag skulle hem och träna på och passande nog så på nattbussen vid 20 över 11 så är jag själv på bussen och in kommer en alkis och mina påsar klirrar ju såklart så han sätter sig mitt emot mig o börjar undra vad jag har i påsen men han gav med sig och började prata om familj och livet. det var ganska tragiskt hur missbruket tagit överhanden och han varnade ju för allt som man skall undvika som han tyvärr provat. Men han var mer trevlig och uppmuntrande än knarkaren på anfetamin var igår som skulle kaxa och ha sig med de flesta på bussen och hade en rejäl snedtändning och man får hoppas på att han inte återkommer. Idag var turen hem lugn vid kvart över två med fulla damer som satt o sjöng barnvisor, var väldigt trevligt.

Nu är de slut på denna vecka och imorgon så skall vi grilla och dricka Allegrinhis Valpolicella Superiore, ser jag fram emot!

Gonatt nu är klockan fyra nu skall jag sova.

Kommentarer
Postat av: Lelle

Roligt att du trivs och utvecklas i din kommande yrkesroll.

Vad tror du om en Domini Veneti Amarone eller en La Grola till http://www.vinsprit.se/sv/DryckoMaten/Recept2/Varmratt/Svartpepparbakad-flaskfile-med-portvins-och-ingefarssas-och-gurkraita/ ???

2009-04-07 @ 20:58:57
Postat av: Johan

Såg riktigt gott ut men tror att de vinerna du föreslog är för stora och söta för er kryddiga rätt så de blir sliskiga. Men jag föreslår istället en Zenato Valpolicella Classico 109kr, Väldigt trevligt vin med en härlig kryddighet som jag tror kan passa er rätt. Smaklig måltid!

2009-04-08 @ 13:49:13
Postat av: Lelle o Kerstin

Vad passar gott att dricka till lammstek??

2009-04-08 @ 19:17:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback