En helg fylld av stora viner

Ja då har man återvänt till de småländska skogarna och Växjö för att fortsätta hösten på PM & Vänner och under denna helg har det provats fantastiska viner som jag drömt om att få prova. Det började redan i torsdags då jag och min vän Christoffer drack en Vosne-Romanée "La Colombière" 2006 från Domaine-Du Comte Liger-Belair på tips av Fredrik Horn. Vinet hade som de bör en fantastisk elegans, en ung röd fruktighet och mycket parfym och fat som börjat integrera sig och komma i balans men dock något för ung men med många goda år framför sig kan jag tänka mig.

 

I fredags var det en stor dag i mitt liv av vinupplevelser, inte nog med att jag hade den äran att jobba bredvid Andreas Larsson ”PM musik och vin” där vi servera tre fantastiska viner med mat till ännu större musik av Per Tengstrand på piano och David Chan på Violin, stor musik och trevliga viner ackompanjerade av Andreas Larssons målande utlägg om kombinationen av musik och vin. Men för att komma till vinerna som provades under och efter denna kväll. Det börjades med Puligny-Montrachet 1:er Cru ”Clavoillon” 2004 från Domaine Leflaive som hade en benhård syra men var perfekt avrundad med en viss fatsötma och en fantastisk balans och komplexitet. Kvällen fortsatte med en Vosne-Romanée ”Les Chaumes” 2004 från Domaine Méo-Camuzet och här hade vi en härlig ung till en början på mogen röd frukt med en härlig parfym som sig bör och balanserade mjuka fattoner och en bra komplexitet, fantastiskt gott.

 

 

 

Fredagens största viner får ändå tillskrivas vinerna från Domaine de la Romanée-Conti. Först ut var Échezéaux 2006 där vi hade en fantastisk elegans men med bra tryck i och en ung röd frukt och en parfymerad komplexitet och de mest integrerade fat jag upplevt hitintills, stort var förnamnet och kvällen var gjord. Min största vinupplevelse i fredags men också min hittills största vinupplevelse får ändå med all rätt tillskrivas Romanée St-Vivant 2000, jag kunde bara kapitulera till denna fantastiska början till mogna frukt och detta djup, det var så man drunknade i en sjö fylld av frukt och fat i ett harmoniskt samspel som bildade en stor komplexitet och en eftersmak som satt i länge som jag sent kommer glömma.

 

 

En helg fylld av fantastiska viner och jag känner mig som hemma i Växjö men jag vill ge ett extra tack till Systembolaget som lät mig byta in min La Mouline 2002 från E. Guigal som jag köpte för drygt ett år sedan och öppnade i fredags men som var oxiderad rejält. Tack för hjälpen, det kallar jag service. Har även utnyttjat det hederliga postverket genom att skriva ett brev till en ung dam. Kommer de fram, vi får se...

 

Stort tack till Andreas, Per, Fredrik, Fredrik, Robert och Christoffer.

 


Kommentarer
Postat av: Sommelierhövdingen

Du ser unge man, jag är humanist, jag är inte rik, men, jag kan inte låta bli goda viner då jag får dela dem med stora människor. Echezeaux dyr, Romanée-Saint-Vivant dyrare, att få ett extranummer Bach spelat av maestro David Chan... Priceless

2010-09-07 @ 19:58:39
Postat av: Hugo

Det börjar bli väldigt mycket "som sig bör" i din blogg. Anar en viss tendens till "Livets goda" språk av killar som Andreas Larsson och Michel Jamais.

2010-09-13 @ 10:23:59
Postat av: Spot and Tell

Hej!



Vi vill bjuda in dig på en vinprovning. Läs mer om den och om oss här

http://spotandtell.se/blog/spotting/forhandsprovning-trio-chardonnay/



Maila till [email protected] om du vill komma (begränsat antal platser).

2010-09-24 @ 13:58:54
URL: http://spotandtell.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback