Mr Haut-Brion 2002



Det har nu gått en tid sedan jag provade denna manlighet för tredje gången men andra gången för denna årgång. 2002 är generellt ingen upphöjd årgång men det är vid sådana årgångar som slotten testas och de som verkligen kan sitt hantverk lyckas för alla kan segla i medvind men få i motvind. Vinet korkades en sen natt och hade därför väldigt lite tid att få ta vakna till liv efter 8 års vila men skam den som ger sig.

Efter en vålddekantering så gav vinet med sig något och visade på sin storhet i doften med stora inslag av cassis, jordighet, blyerts och någon skitighet i en positiv bemärkelse. Smaken var den återhållsam med en fantastisk struktur vad det gäller tanniner, syra och kropp. Tanninerna kändes som de börjat mogna och var inte påträngande som ungdomens vin kan visa upp. Efter någon timma så kom fruktigheten igen och med en härlig balans och komplexitet med jordiga cassistoner. Eftersmaken satt i väldigt länge och då menar jag väldigt länge. Vinet serverades inte blindt till mig själv men till mina vänner som ganska snart förstod att det var något stort på gång...

En årgång värt att dricka tycker jag då man som dödlig har råd med det med ett pris kring 2000kr så är det helt klart ett vin värt att köpa och det tål minst och mår bra av 10 år och mer.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback