Livebloggning PM & Vänner Tabberas 13/10 2010 del 3/5

Lammbog bräserad i brynt smör, med dill och smör, tanken är att man får en nostalgisk tillbakablick till lamm och dillsås men som i mitt fall känns verkligen som man sitter där vid bordet hemma och njuter av en härlig sönderkokt lammköttbit med mammas eller pappas härliga dillsås som jag aldrig kommer att glömma. En härligt syrligt rätt med en viss fettma i köttet som bara faller isär i munnen och den härliga gärsgården på jordärtskocka.





Tabberaset fortsätter sedan stoltsera med en andra förrät i form av Göskinder med hösttryffel och ”blodad smörgås” som serveras med riven tryffel, kan det bli bättre? svårt att tro för just nu är allt i harmoni. Tryffel och champagne, behöver man säga mer och göskinder på det och en blodig smörgås med grisblod och smör, ja ni mina läsare, jag har det rätt bra just för tillfället.





En liten glaskopp kommer in och nu serveras det iste på karl-johansvamp. En liten koppling återigen till skogarna och till den årstid vi nu befinner oss i. Jordigt, svampigt, gott och framförallt kallt som sig bör i en måltid och man är som åter i svampskogen, skål!




Det fortsätter nu med ett stenröse och då menar jag inte de stenröse som serverades för ett halvår sedan som bestod av marränger och havtornskräm utan det nya stenröset där vi återigen är ute i skogen och far med diverse svamp samt cheripotatis från Stellan och Jeanette i Bläsinge på Öland. Champagnens syra stör något i denna kombination men annars helt fantastisk, en härlig mjuk, mogen Bourgogne hade varit det ultimata i denna väldigt trevliga komposition som serveras med riven torkad gäddlever. Fortsättning följer i nästa inlägg... 



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback