Odödlig musik och odödliga viner

Musik har en stor inverkan på många av oss och det handlar till stor del att kunna relatera till den musik som vi lyssnar på. Musik finns där som ett avbrott i vardagen och är välbehövligt i detta stressande samhälle där det gäller att stanna upp ibland och sortera tankarna så det inte blir kaos. jag sa till mig själv en gång i tiden att jag aldrig skulle tycka om Ulf Lundell då mina föräldrar lyssnat till de under hela min uppväxt men när jag kolla på min spellista i Spotify så hittar jag inte mindre än fyra låtar av Ulf Lundell i min aktuella spellista.

Varför nu jag tycker om dem har jag tänkt på flera gånger och flera av mina vänner har upplevt samma sak. Musiksmaken går i arv och jag tror och kan bara tro att det beror på att jag idag förknippar denna musik med min barndom och kopplar sammand det med positiva minnen och därför mår bra av att höra den. Det gäller inte bara Lundell utan även Eldkvarn, Grymlings och Bob Dylan, musik som jag aldrig förstod mig på men idag lyssnar på varje dag.

Jag ser även denna tendens i mitt vindrickande för när jag precis började att dricka vin och fick upp intresset så var det just moderna viner som hade mycket kraft men en kort livslängd, man kan jämföra detta med populärmusik som kommer och går och så även "moderna" vinstilar. Idag efter cirka tre år i vinets värld så dricker jag mestadels klassiskt som Bordeaux, Bourgogne och Champagne. Franskt och klassiskt som är viner som håller för evigt och kan i musikväg jämföras med musik av Ulf Lundell som bara blir bättre för år till år och en kvalité man sällan ser hos "moderna" musikskapare där det handlar om att tjäna så mycket pengar som möjligt och inte samma passion till musiken som de gamla musikerna gjorde...


Glöm ej bort att läsa min krönika om Höstens mat och vin i Västervikstidningens nya bilaga "31 minuter" alternativt på nätet här.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback