Chateau Pichon Longueville Comtesse de Lalande 2005

En av de femton 2:a cruerna fick stå upp för den fantastiska årgången 2005 i lördagskväll. Det var köpt för att visa den storhet som denna årgång borde visa upp redan i dess ungdom. När jag efter att ha betalat de modiga 1200kr för flaskan på bolaget så tog jag mig en sökrunda för att se vad som skrivits om detta slott och det var mestadels ris, vad de berodde på har jag svårt att förstå men de hade väl fel på flaskorna alternativt extrema krav på vinet.



Ch. Pichon Longueville Comtesse de Lalande ligger i Pauillac strax intill de stora slotten Lafite och Mouton-Rothschild. Fram till 1850 tillhörde man den stora Pichon egendomen som sedan splittades i två delar (Baron och Comtesse). 1855 klassades båda Pichonvinerna som två av de femton 2:a cruerna. Även Mouton klassades som en 2:a cru vid denna tidpunkt så då fanns det tre 2:a cruer i Pauillac med Mouton höjdes som ni säkert känner till att bli en 1:er Cru 1973.

Jag korkade vinet kring 11 på kvällen och slängde det rätt våldsamt på karaffen för att få maximal luftexponering, jag lät Fredrik Horn provsmaka blindt för att se om han kunde sätta vinet och utan att smaka genom att enbart dofta i karaffen var han snart framme vid Ung Bordeaux, Pauillac tack vare blyertstonerna, en hög nivå beroende på struktur och finess, kanske en av de två 2:a cruerna 05. Blev riktigt imponerad av denna uppvisning. När jag någon timma senare provade vinet så hade det börjat öppna sig och visade upp en härlig ung cassisfrukt tillsammans med blyertstoner och väl integrerade fat. En oerhört elegans och finess fanns i vinet som jag inte upplevt på länge, det var absolut inger skrytvin utan visade blygt upp sig mer och mer men med förföriska tanniner och en trevlig syra som var väl sammansatt. Eftersmaken må ha varit något kort men den var ändå medel till lång men vinet hade en sådan elegans och finess att man förlåter detta vin som är hittills de bästa röda vinet jag druckit i år. Elegans och finess får vara ledorden för detta vin denna gång.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback