Vin till helgen med matförslag

Ett flertal har frågat mig om vad för viner jag vill rekommendera och motfrågan blir nästan alltid "vad blir det för mat?" så nu tänkte jag skriva ett par vin och matförslag som kan vara roliga att prova. Jag börjar med tre vita och tre röda samt ett sött vin. Jag ska försöka hålla uppe detta och skriva en rekommendation varje onsdag framöver. Vinerna kommer att ligga i en prisklass mellan 80-400kr och det kommer alltid finnas minst ett vin under 100lappen.

Kommentera gärna med vad för viner ni dricker till helgen och vad ni äter till för meningen är också att få igång en diskussion om mat och vin i kombination.

Här är veckans viner

Vita

Under 100kr
Stoneleigh Sauvignon Blanc 99kr
Från Nya Zeeland. Årets vin 2008 av tidningen Gourmet och vinet visar upp en härlig druvtypisk friskhet i form av hög syra med svartvinbärsblad, krusbär och nässlor. Vill du känna hur Sauvignon blanc smakar i dess renaste form är detta det mest ekonomiska valet. Passar utmärkt till friska sallader som en första rätt alternativt som mina vänner och jag provade att ha en Sauvignon blanc till tropisk frukt och getost.

100 - 200kr
Couvent des Jacobins Bourgogne Blanc 2008 115kr
Från Bougogne Frankrike. Här visar Louis Jadot upp sitt enklare vita Bourgognevin som har mycket att erbjuda i smak och kvalité. Vinet görs på Chardonnay fråb olika delar av vinområdet Bourgogne men genom Jadots kvalitétsarbete hpller detta vin en riktigt bra kvalité för sitt pris. Vinet bjuder på en härlig balans mellan frukt och fat med inslag av smör och nötter. En billig version av deras toppvin Corton-Charlemagne Grand Cru som ligger runt 1000lappen men är väl värd pengarna för den som vill prova något ruskigt bra. Serveras lämpligen med en stekt kotlettfisk med smörsås och risotto.

200-400kr
Gobelsburger Riesling Alte Reben 2006 228kr
Från Kamptal i Österrike. Här visar Riesling upp sin härliga utvecklingspotential och goda smak. Ett otroligt aromatiskt vin som har toner av den druvtypiska petroleumet samt gröna marmeladkulor och en trevlig pepprig ton och härlig friskhet som går emot grapefrukt. Till detta aromatiska vin skulle jag servera en trevlig ugnsstekt torsk på en fruktbädd av tropiska frukter och på fisken skulle jag lägga en klick hemmagjord melonmarmelad.


Röda

Under 100kr
Allegrini Valpolicella Superiore 2006 99kr
Från Valpolocella Italien.
Denna vinregion som främst är känd för sina amaroneviner som svenskarna älskar levererar även på lägre nivåer i form av just detta fantastiska vin på dominerande Corvinadruvan. Ett kryddigt och fruktigt vin fyllt med mörk frukt och svartpeppar med fatinslag. Ett vin som passar utmärkt till den röda kötträtten som till exempel en rikligt kryddad entrecote serverad med potatisgratäng och en kryddig rödvinssås, svårare än så behöver det inte vara.

100 - 200kr
Crozes-Hermitage Les Launes 2007 139kr
Från norra Rhonedalen Frankrike. Från producenten Delas kommer i mitt tyckte Systembolagets mest prisvärda vin. Här får vi urtypen av Syrah vilket är underbart i dagsläget när Syrah/Shirazdruvan torteras i varmare länder och blir syltig och dan. Här får vi ett härligt kryddigt och fruktigt vin med underbara lakritstoner. Vinet är underbart redan idag och kommer utvecklas med välbehag de närmsta 10 åren. Till detta vin skulle jag servera en trevlig lammstek med mycket rosmarin och hasselbackspotatis med en god svampsås.

200 - 400kr
Quinta do Alqueve Touriga Nacional 2005 214kr
Från Ribatejo Portugal. Här visar Portugal att de är på framfart med sina röda viner och druvan Touriga Nacional som även används i produktionen av portvin. Vinet är kryddigt och har en trevlig integrerad fatkaraktär som samspelar med den mörka frukten. Man finner även härliga toner av rostat kaffe och lakritstoner i detta vin som har potential att åldras med välbehag säkerligen 10 år till. Till denna godhet skulle jag servera Guinnessmarinerad oxfilé med rotfruktskompott samt en kryddig bearnaisesås. Här ska de va kraftigt och stort och jag rekommenderar en syrlig efterrätt efter denna rätt som är tung likt vinet. 

Sött vin
Castelnau de Suduiraut 2005 ½flaska 165kr
Från Sauternes Frankrike. Andra vinet till Chateau Suduiraut som visar upp en oerhört bra, komplext och prisvärt vin. Vinet har en fatlagring på 18-24 månader vilket gör fatkryddan synlig i smaken. Annars finner man härliga aprikostoner, saffran, ananas och kokos. Jag skulle servera en god mastig hummersoppa med syrad fänkål samt riven vit tryffel ovanpå likt den rätten vi gjorde i mat och vin i kombination som var otroligt smakrikt och god tillsammans med vinet.


Smaklig måltid!

Kommentarer
Postat av: Andreas

Hej Johan!



Jag tänkte bara kolla hur du lagrar dina viner? Har du en vinkyl/vinskåp och i så fall vilket eller lägger du dem bara någonstans i lägenheten?

// Andreas

2010-02-07 @ 07:04:57
Postat av: Johan

Tjo Andreas.



För tillfället har jag dem liggande i en mörk garderob där det är cirka 18-19 grader men ska investera i en vinkyl inom kort för att vara säker på att vinerna utvecklas i rätt takt.



/ Johan

2010-02-09 @ 01:19:24
URL: http://johansvin.blogg.se/
Postat av: Andreas

Hej igen Johan!



Tack för svaret. Jag har hittills haft mina viner i ett rum som ligger konstant på 15 grader året runt utan några slags variationer. Nu så flyttar jag dock på fredag till nytt hus där det inte finns några möjligheter till såna låga temperaturer utan det får bli att köpa en vinkyl istället. Nu ska jag bara få önskemålet att få spendera 25 000 kronor på en vinkyl hos frugan också.



Hur som helst, tack för en bra blogg. Den följs med intresse var dag, även om inläggen kommer mer sällan än så tyvärr..

2010-02-09 @ 06:55:24
Postat av: Johan

Tack, jag sak bli bättre på att lägga upp inlägg framöver. Men beror lite på vad för viner du har för har du toppviner så rekommenderar jag dig starkt att inhandla en vinkyl då man kan garantera att vinerna mognar som de ska.

Det finns ingen källare på det nya stället? för viktiga är att det är en jämn temperatur runt 12-16 grader men inte över 20 grader för då kan mognaden bli ojämn och stressad.



/ Johan

2010-02-09 @ 19:11:37
URL: http://johansvin.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback