1 år med bloggen och de firar vi med Chateau Suduiraut 2006

En mörk natt för ett år sen fick jag för mig att börja skriva en blogg om det här med vin. Jag tog hjälp av en vän i Västervik som fixade designen och sen var det bara att köra igång. Till en början varvades enkla viner med inlägg om hur livet leker i Hyttan men mer om livsfilosofi och beprövad kunskap än om vin. Nu under året har bloggen utvecklat sig och blivit mer professionell i egen mening för nu har jag byggt på mig en hel del kunskaper som jag inte hade för ett år sedan och jag har framförallt provat oerhört mkt fantastiskt vin där Bordeauxprovningen med Andreas Larsson får ses som en av höjdpunkterna.



För att på något sett fira denna "högtidsdag" så valde jag att inhandla en Sauternes som jag så sällan dricker och till min glädje hade de just två stycken flaskor Chateau Suduiraut 2006 på bolaget i Hällefors vilket gjorde att jag direkt sprang ner och köpte en flaska för ynka 580kr vilket får anses billigt om man ser till den kvalité man får för pengarna jämfört med om man går och köper ett rött vin i samma prisklass. Sauternviner är som många vet viner gjorda på druvor som är angripna av Botrytis även kallad ädelröta som drabbar druvorna och lever på kolhydraterna, dvs sockret men i och med att så mkt vätska dunstar så blir druvorna mer koncentrerade och får därmed procentuellt mer socker i sig. Detta tyckte jag lät konstigt första gången att ädelrötan lever på socker men gör druvorna sötare men tänker man efter lite så blir allt rätt logiskt.

När det var dags att korka vinet fick jag först lite ångest för detta vin borde egentligen lagras minst 5-10 år för att visa sin yttersta potential men hade ju bestämt mig för att prova de vid detta tillfälle så kör i vind tänkte jag och korkade upp vinet. Jag möttes direkt av den fantastiska härliga sötsyrliga doften som steg ur flaskan och när jag hällde upp vinet i glaset frigjordes ännu mer fantastiska aromer av saffran och rostade fat i en komplex form. Färgen är underbar, som nyputsat guld och man ser redan här att man har med kvalité att göra. Nu var det dags att prova av denna kunglighet och såhär löd anteckningarna:

Vinets kulör visar på en ung ljus guldighet med vissa gröna somriga toner som visar på den fatlagring vinet gått igenom på 18-24 månader. I doften är vinet oerhört koncentrerat och man känner direkt de fantastiska smörblommorna, saffran, smörkols, citrus, persikor och de rostade faten. Man finner även anis och kokostoner samt kanderat socker. När jag väl dricker vinet så är det som att komma ut på en sommaräng där fåglarna kvittrar och man har precis ätit en fruktkaka som är kryddad med saffran. Det är väldigt mkt i smaken som persikor, gräddkola, saffran, rostade fat, kokos samt en frisk ton av citrus. Vinet visar på sin ungdom i den friska syran som spelar underbar violin tillsammans med sötman som inte alls blir lika framträdande tack vare den uppfriskande syran."Vinet är som ett barn som springer runt på ängen, busigt, glatt och fyllt av liv". I avslutet så är vinet trevligt komplext med härliga unga persikor och rostade fat i en symbios.

Vinet får av mig 98 NP och jag funderar på att redan imorgon gå ner och köpa den andra flaskan och lägga på lagring i 10 år. ren fakta om slottet och mat och vinkombination kommer upp under helgen då jag imorgon skall prova mat ihop med detta fantastiska vin. Ikväll ska jag in till hyttan och se På spåret med min vän Malin och Magnus vilket börjar bli lite av en tradition. Skål och ha en underbar helg!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback