Sancerre med fläskfilé

Inläggen har blivit lte försenade på grund av tidsbrist med att skriva men skall skärpa mig på den punkten och åter försöka lägga in 4-5 inlägg i veckan.

Dagens inlägg handlar om Sancerre, detta vindistrikt som jag hört glåpord om lika mycket som jag har hört folk berömma dessa viner. Detta vindistrikt ligger i Loire-dalen i västra Frankrike och man gör vinerna huvudsakligen på Sauvignon Blanc. I mitt tycke de bästa Sauvignon Blanc som inte blir sådär jätte bulliga och svartvinbärsbladiga så det är som att trycka en näve blad i munnen utan mer eleganta o vackra i stilen.



Vinet som inhandlades idag var en Sancerre Domaine de la Villaudière 2008 för 129kr och är väldigt aromatisk och härliga toner av krusbär, stenfrukter och passionsfrukt. Underbart friskt, enkelt, elegant som gjort för en fredag kväll med tjejen i soffan bredvid. Systembolaget rekommenderar en soppa på gröna ärter och länken till receptet finns här . Själv skall jag prova att friska upp en fläskfilé med lime som jag sedan skall låta stå i cirka 30 minuter, sedan kommer jag att köra den i ugnen på 200 grader i cirka 20minuter med lite salt ovanpå, inte en massa peppar utan jag vill hålla den frisk. Till det kommer jag ha potatispuré med massa smör. Jag kommer även ha en ärt puré som består av ärtor och olivolja som jag mixar ihop till en emulsion. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback