Pio Cesare Langhe Nebbiolo 2006



Pio Cesare, Lange Nebbiolo 2006 är ett av mina senaste mest prisvärda köp. Jag köpte den på då jag läst att ett flertal vinbloggare tagit upp detta och överöst det med lovord så jag var helt enkelt tvungen att prova detta vin. Vinet görs på druvan Nebbiolo som är känd för sin höga syra och ljusa färg som till utseendet kan blandas ihop med Pinot Noir men där försvinner också likheterna. Vinet är ifrån ALba i Piemonto i nordvästra Italien som är mest känd för sina vita tryfflar.

Italienskt vin, italienska smaker tänkte jag och jag hade nötfärs hemma så jag gick ner till Ica i Hällefors och inhandlade Basilika och soltorkade tomater som jag finhackade och blandade ihop med färsen och tillsatte lite salt, peppar och olivolja och dega ihop det. Jag gjorde sedan platta biffar av dem och stekte på dem på hög värme så de fick en fin yta för att sedan låta dem stå klart i ugnen på cirka 125 grader i 10 minuter. Jag valde att servera fullkornsspaghetti till som jag rörde ner grädde och tomatpuré i. Om någon vill prova detta hemma så är mitt tips att gå på känn med måtten men det ska inte flyta grädde i pastan utan bara så de kladdar ihop sig lite gott.

Hur blev då kombinationen?
Jo den satt som en smäck då basilikan och syran i vinet möttes upp på ett mycket bra sätt och vinets sekundära smaker som körsbär och rosenblad dök upp mitt ibland basilika och tomat. En väldigt spännande och trevlig kombination som jag verkligen rekomenderar.

Vinet får 86NP och jag anser det som otroligt prisvärt för sina ynka 119kr.

Kommentarer
Postat av: PL

Yes!!!!!

Äntligen lite nya eleganta inlägg på bloggen, så man har lite att fresta smaklökarna med.



:-)PL

2010-02-09 @ 19:39:58
Postat av: Mattias

hej va fin blogg du har, hur är det med dig idag? :) ^^

2010-02-09 @ 20:00:42
URL: http://mattiasdeluxi.blogg.se/
Postat av: Cecilie - Bloggvärldens mest musikfyllda blogg

Vinproffseet! :D

2010-02-09 @ 20:23:58
URL: http://ceciliesjostrand.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback