Pippin den Lilles son har gjort det igen

Ännu ett stort möte med Bourgognes kungliga marker, denna gång stod Karl den stores heliga marker på tur från en så ung årgång som 2007, barnarov kan tyckas, men fantastiska viner är även bra i sin ungdom, de behöver bara lite luft. Efter en kvart i karaffen börjar denna skönhet visa upp sitt otroliga djup på mineralitet, bara det att det kom två damer som hämtade från en parfymbutik bredvid vilket störde ut doften något oerhört... Men men, en producent som Pierre-Yves Colin Morey kan det här med vit Bourgogne och detta smakar o doftar verkligen Grand Cru!




Doften möter mig direkt, med knäckiga fat och syrlig kärnfrukt mot gråpäron och gröna äpplen, en enorm mineralitet åt gnejs och kalksten. Otroligt djup redan i doften men så typisk vit bourgogne från dessa trakter. I munnen skär den unga syran igenom kinderna men ligger oerhört snyggt placerat under kroppen som består av knäckiga fat, äpplen och ett hav av mineraler. Helt klart ett stort vin ur alla aspekter även om de enbart har 3 år på nacken så kan jag enbart tänka mig hur stort detta kommer att vara om 10 år. En producent jag ska djupdyka i allt mer framöver för detta är kärlek vid första ögonkastet.

Kommentarer
Postat av: Sötnosen

Patjanga, hur fan mår du? (på småländska)

Du dricker ju jävligt bra!

Kram på dig

2010-12-09 @ 01:46:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback