Mitt möte med katten

Då var det tisdag igen och dags att uppdatera bloggen med ännu ett vin. Dagens vin blir en bättre Bourgogne från Domaine Sylvain Cathiards läge Aux Malconsorts, granne till det exklusiva La Tâche. Med sex år på nacken så har vinet kommit ur sin dvala och börjar att visa upp mognad.



Ungmogen Bourgogne är det bästa jag vet och när man får äran att prova stora viner från vingårdar som Malconsort så finns jag alltid där. Vinet kom direkt ur källaren, något sval efter 12 graders perfekt lagring. Doften är något knuten med sina röda bär, alger och svampskog. I munnen är vinet perfekt balanserat med frisk syra och stabila tanniner. Smaken drar åt röda vinbär med ton på lättrostade fat och kompost. När vi nu närmar oss 18 graders sträcket så finner jag den perfekta balansen i smakerna och den typiska svamp-rödfruktiga tonen som jag förknippar med Vosne-Romanée och tryffeln inte att förglömma i den långa komplexa eftersmaken. Ett Grand Vin och Bourgogne har än en gång visat upp sig från sina bättre sidor och Sylvain Cathiard har gjort det igen!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback