Tenta imorgon

Sitter och läser för fullt i mina böcker om sprit och vin. Förmiddan spendera jag på att läsa på om starkvin vilket i detta fall innebar sherry, portvin och maderia. Varje starkvinstyp har ett flertal undertyper som man måste ta hänsyn till- Men det är intressant så in i helsike.

Provningsmedodiken igår gick halvhyfsat, när jag kollar mina papper ser det ut som jag iaf fått med metodiken på ett bra sätt men de där med att pricka sorter gick mindre bra verkligen.

1.Jag satte ett mousserande vin gjort på tank men det var: Louis Bouillot Crémant de Bourgogne Brut.
2.Jag satte en Champagne på utveckling och det var: Delamotte Blanc de Blancs
3.Jag satte Sherry och det var: Cosart Gordon sercial 5 years old
4.Jag satte portvin på 6-8 år och det var: Grahams 2003 LBV Port
5.Jag satte Cognac 20-25år lagrad och det var Grönstedts Extra
6.Jag satte Cognac med 25 årig lagring och det var: Saint James Rhum12 year old

Jag hade i och med detta tre rätt av sex på typer vilket förargar mig lite då det första jag tänkte på 3an var Madeira men skriver en Sherry som någon slags säkerhet men så fel det var. En annan lite pinsam grej är att första mousserande vinet har jag smakat av nu i två dagar och kan inte sätta det vilket känns dumt och stressat beslut.
Den sjätte spritsorten som var rom var jag helt ute och cycklade och hade inte en aning att det var rom men den var härligt komplex och den långa fatlagringen måste ha lurat mig från romen. Men det var kul att se hur bra man är blindt, man kan ju mkt bättre men kul att ha de gjort.

Resultaten från hantverksproven kom upp igår och till min glädje kunde jag läsa VG. Dvs det högsta betyget man kunde få, kändes riktigt bra att ha klarat det så pass bra. Imorgon är det då dags för den stora tentan och det känns lite osäkert för det kan komma precis vad som helst och man läser o läser men endå missar man och kan inte ta in alla detaljer men har en ganska bra övergripande kunskap nu om spritsorterna och områdena så får hoppas att det räcker plus de som jag hinner läsa in idag.

Ni som missat min insändare i VT kan ta en titt på den här.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback