Studiedag

Förr när man gick på låg, mellan och högstadiet samt gymnasiet blev man glad så fort det stod studiedag på schemat för de innebar att man var ledig. Nu har ordet fått en helt annan betydelse då det verkligen är studier man ägnar sig åt på en dag.

Såg på ett debatt från SVT Play där det diskuterade studiemedlet och jag blir lite förvånad över att läget är som det är. Minimumsumman att leva på i Sverige ligger på betald hyra och vatten o elräkningar (om jag inte missminner mig) plus 3000~kr vilket är det lägsta socialbidraget. Som student får jag 7820kr och det skall täcka fasta utgifter i månaden som hyra 3100kr, studiematerial 500-1000kr, transporter 800kr. På detta tillkommer mat sedan på minst 2000kr. I slutendan blir det mer lönsamt att gå på socialbidrag egentligen för att då slipper jag ta lån som ingår i studiemedlet och motsvarar cirka 5000kr i månaden (källa: CSN). Jag har då en tusenlapp att röra mig med utöver och de ska räcka till kläder,inredning och hygienartiklar, ja you name it.

För att samhället skall utvecklas krävs kunskap och där med människor som studerar och detta borde uppmuntras tycker jag för man gör någon nytta istället för att gå hemma och dra fötterna efter sig. Det talas alltid om att småjobba under studietiden och javisst det går med men det heter heltidsstudier av någon anledning vilket motsvarar studier på 40h/vecka, vissa veckor är det mer och andra mindre men man har helt enkelt inte tid att fokusera på att jobba när man skall ta till sig all kunskap för då måste man kompensera och lägga tid på o jobba istället för att ta åt sig kunskap som man går på universitet för...

Nu ska de ju från och med nyår höja studiemedlet med 300kr vilket är positivt men jag anser fortfarande att de som studerar borde bli belönade istället för att dra på sig stora lån som man blir sittande med i säkerligen 30 år för att betala av. Ett land tjänar bara på att befolkningen utbildar sig för efter studierna har man större möjlighet att tjäna pengar och driva företag/restaurang eller vad man nu vill göra och dra in skattepengar till steten. Som det är nu ska man först dra på sig stora lån till staten sen ska man betala tillbaka i dubbel omfattning av både skatt och amortering på studielånet så staten får in pengar i dubbel bemärkelse. Känns lite uppochnervända världen.

Nu ska jag sätta mig och fortsätta plugga inför kommande veckans tentor och hantverksprov.
Förläsningarna, tentorna och betygen är ju endå gratis att få så varför klaga?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback