Rättning

Jag upptäckte ett fel i mitt förra inlägg om Pommeau, den görs inte på cider och calvados utan det är den ojästa äppelmusten som blandas med calvados före lagringen. Fel av mig och har ändrat i inlägget redan...

Mitt andra fel står inte i något inlägg men sa till Sanna att Romanée-Conti låg i Côte-Beaune vilket är helt felaktigt då det ligger i Côte-Nuits i området Vosne-Romanée (Bourgogne).

Romanée-Conti klassas som världens mest exklusiva vin och som kuriosa så kom namnet till genom att först ha hetat Vosne men döptes 1631 om till Romanée när familjen Crochenbourg köpte marken. När det 1760 blev budkrig mellan Madam de Pompador (älskare till Louis den 15 av Frankrike) och hennes fiende Louis Francois (Prinsen av Conti). Prinsen vann budandet med 8000 livres och döpte om vingården till Romanée-Conti. Prinsen blev dock tvungen efter Franska Revolutionen att sälja vingården...

För en tid sedan fick jag som uppgift att kolla upp vad Chablis fyra Grand Cru områden hette men när jag nu kollat efter fanns det tydligen sju stycken Grand Cru klassade områden i Chablis. De är som följer i fallande ordning, Les Clos, Vaudésir, Blancot, Grenouilles, Valmus, La Moutonne och Bougros. Det stod även att Les Preuses borde klassas som en Grand Cru men är endast en Premier Cru som det finns 79 stycken områden av i Chablis. 

Om Chablis är informationen hämtad från Oxford Companion to Wine medens hur Romanée-Conti fick sitt namn stod på en anteckningssida jag hade i mitt block och kan tyvärr inte säga exakt vart jag fått det ifrån.

Denna dag har jag varit genomförkyld och pluggat mer eller mindre konstant, men det går åt och jag roas av det när det är något som jag är så pass intresserad av som vin, starkvin och sprit. Har provat spä min Macallan 19 åriga med vatten för första gången och den öppnade sig helt klart och blev mer komplex men förlorade sin viskositet tycker jag och blev allt för tunn. En annan av dagens upptäckter var att efter smakat på whiskyn och tagit en slurp kaffe så smakade det gulasch i hela munnen, kändes lite anorlunda.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback