Pluggsöndag



Ännu en dag av pluggande inför kommande veckans tenta och hantverksprov. Idag har jag fokuserat mig på teori kring spritsorter och när jag tröttnade på det gav jag mig in i Parkers 100p lista. Håller på att plugga in den vilket tar lite tid då det är cirka 100 vinsorter och varje vin har 1-8 årgångar med 100p. Är jäkligt intressant dock och när man räknar lite på det så kan man se vissa mönster, exemelvis är det 28 viner från Rohnedalen, Guigal exempelvis som har sina gårdar i Côte-Rôtie har fyra viner med och 22 årgångar. Enskilda vinet som har flest årgångar med 100p är Guigals La Mouline med hela åtta stycken. Jag sitter själv och håller på en 02, men tyvärr fick den bara 94p och anses vara en dålig årgång.  På andraplats kommer Château Petrus med sju stycken 100p årgångar.

Listan finns här


Funderar på att bege mig hem till Västervik om några veckor och ta det lugna och träffa gamla polarna. Blir i ekonomikursen då jag hoppas vi har en hel del självstudier som man kan göra på annan ort. Men trivs riktigt ordenktligt här uppe i Hällfors/Grythyttan och kan inte säga annat än att jag är glad att jag inte tog något förhastat beslut att hoppa av i sommras. Brinner för detta nu och ser fram emot de andra kommande vinkurserna som kommer nu under hösten/vintern.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback