Ingen Champagne men ack en Pommeau




Hade varit Champagneprovning idag om inte min kropp hade velat annat utan satt mig i en förkylning där halsen dominerade ganska hårt. Valde ju att stanna hemma fårn champagnen vilket känns fortfarande sådär och jag försöker övertala mig jsälv om att jag gjorde rätt endå... Med lite ångest så gick jag ner mot bolaget för att inhandla lite småflaskor champagne för o ta igen min miss men blev en André Clouet istället så ska hitta tillfälle för den abra. Passade på och fråga om min Pommeau hade kommit pch kassörskan såg lite smått frågande ut vad det egentligen var jag frågade om men fick som vanligt äsga migg namn och titta där kom hon med den och jag fick kort berätta om vad det var jag köpt egentligen.

För att kort beskriva Pommeau så är det Calvados (äppelsprit fårn Normandie i Frankrike) och ojäst äppelmust från samma område som de blandat ihop och fatlagrat i två år om jag inte minns helt fel, kan nog variera där.

Provade såklart av det och i och med att vi lärt oss att använda oss av den engelska metodiken så presenterar jag den här på engelska,

Pommeau de Normandie Coeur de Lion

A clear liquid with a medium intense coulor of brown that fading out to a watery rim.
On the nose it's clean with a medium intense and feels developing and have aromas of apples, caramel and pears in sugarsyrup and hints of vanilla.
On the palate it's ofdry with low acidity and soft tanins. The alkohol level is medium and have a medium + sized body. The flavour intensity is pronounced with flavours of apples in syrup, pears and hints of canilla. The balance is perfect and it ends up in a nice balanced and complex finish.
Quality is very good due to balance and a long complex finish.

Kort sagt det var kalasgott!
Nu ska de tilläggas att jag som sagt är förkyld och därför kan mina bedömningar inte vara helt korrekta men skall återkomma med en ny test när förkylningen har släppt av..

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback