Filosofi

Måndag kväll efter en dag man gjort mer eller mindre. Väldigt mkt sittande framför mina alkoholböcker om sprit och annat smått och gott. Det finns exempelvis minst 10 olika agaveplantor som förövrigt inte är en kaktus men det finns bara en man gör tequila av och det är den blå varianten. Armagnac görs i lambic armagnac destillationspannor och vanlig vodka i kollonpannor. Allting påverkar produkten i slutendan. För mig ses det som intressant att Reposado tequila har mer karaktär än Anejo även om då anejo är äldre på fat men reposadon har mer av tequilakaraktären kvar tack vare den låga fatlagringen på 6-12 månader. För de som tror att sprit har gott om färg bör läsa på ettiketten där de kan stå roliga saker som E150 som betyder sockerkulör och ger varken smak eller doft så man behöver inte va orlig för det. Men de är klart att en mörkare whisky säljer bra än en som nästan är vattenklar, man köper ju med ögonen som det heter.

Men vad händer annars här uppe då? ja ni vi har fantastiska fadderbarn som förgyller ens vardag, långa promenader med vänner för att ventillera ut frågetecken och spänningar i sinnet som ibland uppstår. Skulle helt enkelt säga att livet flyter på som man vill, spritprovningarna har gått kanonbra i skolan där jag prickat hyfsat bra de flesta gånger på område och ålder men gick bra bet på Jamaicanska ljusa romen som jag satte som tequila. Men efter att idag ha läst om just den så förstod jag att misstaget inte var så stort som de kan tyckas låta då den jamaicanska romen har toner av fenoler liknande de i tequilan.

Som ni ser så har jag nerdat mig in i dryckernas värld än mer men det är kul och har blivit en passion för mig. Ölen har flödat på krogen och jag har varit riktigt i gasen vilket kan ses på mina fb-bilder som jag inte publicerar här av några anledningar... Ser nu fram emot onsdag när våra kära fadderbarn skall ha middag för oss faddrar, räknar me en del alkohol och ska ju bara tvärs över gårn så har ju gångavstånd om de nu skulle behövas. Men, men nu skall jag ner o tvätta upp de sista, bye so long

Kommentarer
Postat av: Ellen

Jag ska skicka dej bilderna så fort du är inloggad på msn :)

2009-09-07 @ 21:00:46
URL: http://elloen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback