Calvados, fruktsprit och sprit på pressrester.

vårgrupp
bild från pnsdagens nollning, "gangsters paradise"

I fredags hade vi sista provningen med systembolagets instruktör Thomas Håkansson. han har varit grym!. Inte alls skrytande om sina kunskaper utan ödmjuk och rolig och väldigt, väldigt allmänbildad. I fredags hade vi provning av calvados, fruktsprit, grappa och Marc. Jag var bekant sen innan med calvados men inte av de andra vilket gjorde det extra spännande.

I provningen så prova vi ett fruktsprit "Poire William" som låg i källarn och var gjort på som namnet antyder päron. Kalasgott verkligen! Vi fick smaka två stycken grappor vilken den ena föll mig ävldigt bra i smaken, "Masi grappa di recioto de Amarone" blir att köpa hem ett par flaskor fram över med tanke på priset runt 300kr men de är de värt. De calvadoser vi fick smaka var först standard calvadosen på bolaget som jag kände igen direkt "Boulard calvados"
inga svårigheter där. Det blev än mer intressant när vi fick smaka en 12årig Calvados i form av"Calvados dous age".
Marcen vi prova var "Tre vieux marc de Bourgogne". spritaste laget för min del men var intressant att ha provat.

Var även nere och beställde en flaska Pommeau de normandie Coeur de leon. Blir mkt spännande och för er oinsatta så är de en blandning på calvados och äppelcider som man lagt på fat en tid och är därmed klassat som starkvim.

Nu är vi inne i andra nollningsveckan i hyttan och vi har haft förbaskat roligt med våra ettor som jag väljer att kalla dem, kvällarna har blivit sena och ölen har flödat men ingen som blivit dålig ännu "peppar peppar ta i trä"...

Reservation för stavfel.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback