MOS III

Äntligen börjar vår nya kurs i viner där vi ska prova oss igenom världens viner och lära oss teroir på djupet. Denna kurs har jag sett fram emot för det är just detta man vill jobba med i framtiden. Vi kommer få träffa storheter som Andreas Larsson (Världsmästare 2007) bland annat. Vi kommer redan på torsdag gå igenon Rhônedalen vilket jag ser väldigt fram emot eftersom jag är väldigt intresserad i just detta område och har en del kunskaper som kan fördjupas än mer.

På introduktionen igår fick vi fem viner framställda och vi skulle prova av dem, detta var endast ett test för alla fyra var defekta på något sätt. Den första var oxiderad o hade gått över tiden, den andra var korkad, den tredje var för gammal, den fjärde var rejält oxiderad och den femte hade svaveldefekt. Ska nämnas att de enda vinerna jag hittade direkt fel på var de korkade och de med för mkt svavel i. Detta beror troligen på att jag inte förväntade mig att vinerna skulle vara defekta och därför trotts misstanke bedömde vinet som okej men detta visar på att man måste vara uppmärksam för alla sorters defekter även när man sitter på en provning.

För att lära oss skillnader på klimat och hur det påverkar vinet fick vi prova två viner av varje druvsort, en från svalare klimat och en från ett varmare klimat. Druvorna som jag fick fram det till var Sauvignon Blanc och Syrah/Shiraz.

Det första vinet var väldigt friskt och druvtypiskt i och med sina svartvinbärsblad och krusbär.Jag satte de som en ung Sauvignon Blanc från Loire i Frankrike vilket det också var till min belåtenhet.

Det andra vinet hade samma druvkaraktäristiska drag men den hade inte samma höga syra och en fylligare kropp och högre alkohol viket tyder på ett varmt land. Mitt val föll på Australien/Nya Zeeland och den var från Nya Zeeland.

Det tredje vinet hade en ung lila färg och på doften så kände jag björnbär, svartpeppar och ek. Just björnbär och svartpeppar är typiskt för druvtypen Syrah så valet föll ganska lätt på den. Det kom även upp en lakritston som gjorde att jag kände igen vinet från när jag praktisera på PM och Fredrik ställde fram ett glas av ett liknande vin och jag ryggade tillbaka då men idag gillar jag dem. I smaken var det mkt björnbär och svartpeppar med inslag av ek och earl grey te (tyder på bitterhet) och en härlig komplexitet i avslutet. Valet föll på ett ungt vin från Frankrike och druvan Syrah och området Hermitage i Rhônedalen. Den var egentligen från det lite sämre området Crozes Hermitage. Detta är ett vin jag kommer köpa av i framtiden då jag uppskattade det väldigt mkt.

Det fjärde vinet kändes mer varmt och mer moget i smaken och doften och björnbären och svartpepparn fanns kvar med fick tillskott av plommon och vanilj. Jag satte den som en Syrah från ett varmt land som Australien med viss mognad men det var från Washington State USA så jag var ute på villovägar men var inget vin jag uppskattade speciellt mkt även då Syrah är en personlig favorit.

Vinerna var:
1. Touraine Sauvignon Blanc 2007 (Domain du Pré Baron)
2. Stoneleigh Sauvignon blanc 2008
3. Les Launes Croze Hermitage 2007
4. Columbia Crest 2005

Som avslutning ett personligt tack till Fredrik Horn som väckte ett djupare intresse för vin hos mig.

Kommentarer
Postat av: P

Grattis till din förvärvade kunskap att kunna dra slutsatser om druvorna och dess växtplats i vinerna du provar. :) P

2009-11-10 @ 21:55:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback