Mackmyra och Alsace

Under onsdagseftermiddagen blev vi erbjudna att gå på en föreläsning med provning om Mackmyra Whisky av Jonas och Angela och jag var inte sen med att tacka ja då jag aldrig har smakat någon Mackmyra whisky innan var jag väldigt intresserad av att se hur de var. Först fick vi en genomgång av deras historia och vad för visioner de har med sin maltwhisky. Vi fick prova fyra sorters sprit varav två finns på systembolaget.



Mackmyra Den första utgåvan
Blommig, elegant, toner av stenfrukter, fat och viss rökighet. 75 NP
Pris: 499kr
Nummer: 409

Mackmyra Special 03
Fatig, lätt rökighet, stenfrukter och nötig. 80 NP
Pris: 599kr
Nummer: 10226

Sammanfattat kan man kalla whiskyn för enkel och lite eldig alkohol men kul att prova på, då de andra två var specialutgåvor utan namn så skriver jag inte ut dem.

Istället så skriver jag upp de viner vi provade idag från Alsace och jag måste på förhand säga att jag har lite svårt för Alsace av den enkla anledning av att de är ofta rätt eleganta så därför kan vissa poäng vara för låga mot vad kvalitén är. Men som sagt poängen är ett personligt tyckande av mig som jag grundar på mina referenser.

Biecher Riesling 2007
Elegant, mineraler och citrus. 65 NP
Pris: 75kr
Nummer:12284

Kuentz-Bas Riesling 2006
Frisk, tropisk frukt och aromatiskt. 72 NP
Pris: 149kr
Nummer: 85388 (Beställningssortimentet)

Josmeyer Riesling 2004
Brödinslag, friskt, tropisk frukt, petroleum och mineraler. 80 NP
Pris: 216kr
Nummer: 99766

Cuvée Ste Catherine Riesling Schlossberg Grand Cru 2005
Frisk, petroleum, fat, kryddig, komplex och tropisk frukt. 87 NP
Pris: 589kr
Nummer: 88933

Paul Blanck Pinot Blanc 2007
Väldigt lätt, mineraler, viss bitterhet och citrus. 53 NP
Pris: 127kr
Nummer: 83414 (Beställningssortimentet)

Hugel Gentil 2007
Elegant, aromatisk, mineral, tropisk frukt och citrus. 65 NP
Pris: 189kr
Nummer: 2108

Kuentz-Bas Tokay Pinot Gris Tradition 2005
Friskt, tropisk frukt, viss kryddighet och elegant. 75 NP
Pris: 149kr
Nummer: 85386 (Beställningssortimentet)

Kuentz-Bas Gewurztraminer Tradition 2007
Ungt, blommig, tropisk frukt, litchi, kryddigt och viss kompexitet. 82 NP
Pris: 149kr
Nummer: 85387 (Beställningssortimentet)

Tokay Pinot Gris Altenbourg Vendanges Tardives 2005
Sött, karamell, petroleum, tropisk frukt, viss kryddighet och härlig komplexitet. 90 NP
Pris: 439kr
Nummer: 87989 (
Beställningssortimentet)


Nu är det helg som innebär att plugga vinregioner och jordmåner. Har inhandlat en flaska Beaujolais Noveau som jag kommer prova under dagen så kommer ett inlägg till inom kort när jag kylt ner den till sina 10-12 grader. Väntar även med spänning på det nya toppvinet Château Rimpi som snart kommer att lanseras, vinmakaren var hoppfull när jag talade med honom idag.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback