Whiskeyflamberad fläskfilé

Idag var det dekantering i skolan och vi lärde oss att presentera och dekantera ett vin som det skall göras ordenktligt vilket kändes bra för det är inte allt för svårt men det skall göras med stil och se ut att vara det lättaste i världen. Men det gick bra och det var en trevlig eftermiddag som sluta runt 4-5 då jenny och erik skjussa mig tiöll hällefors för de skulle till bolaget och jag passade då på att beställa en ny amarone, en Amarone della Valpoliciella Classica Campo del Titari från år 2000, återkommer med info när jag hämtat ut vinet vilket får bli runt den 25 mars.

Men när jag var på bolaget slog de mig att shirazen jag köpte kanske inte var den bästa till min fläskfilé så jag gjorde en snabb fundering i huvudet och riktade mig in på ett annat vin istället som var Villa Puccini (sb nr: 32417, 83kr) som är ett härligt ekfatslagrat vin från Toscana, som är medelfylligt och inslag av lite rökighet passade utmärkt till den Whiskeyflamberade fläskfilén. Man kan säga att dem gifte sig.

Till fläskfilén gjorde jag en kompott på potatis, paprika och gullök, kryddat med mkt rosmarin, pepapr, persilja mm... som jag ungsstekte i cirka 30 minuter, potatisen var förkokad för att gå en mjukare konsistens. Till de servera jag en rödvinssky som blev så jäkla god för jag gick utanför de receptet som var gott som jag provat förut men att mixa med att rosmarinkrydda upp den och ha i lite goa kryddor så blev den så jäkla god och en extradel rödvin i med som gjorde susen.

Klippet finns nu på Youtube!
När Robert a la TVkocken flamberar Crepes Suzette


Kommentarer
Postat av: Jennie Lundberg

SV; tackar johan :)

2009-03-15 @ 15:48:06
URL: http://jennielundberg.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback